Nasz test nie tylko pomoże ocenić, jak dziś miewa się Twoje serce. Mamy nadzieję, że słoni Cię też do wykonania najprostszych badań profilaktycznych. Opowiadając na pytania, musisz znać swoje BMI, ciśnienie i poziom cholesterolu. BMI obliczysz bez trudu wg podanego poniżej wzoru. Pomiar ciśnienia też nie powinien sprawić Ci kłopotu. Ciśnieniomierz jest przecież żelaznym punktem każdej domowej apteczki. Najwygodniejsze są aparaty zakładane na nadgarstek, jednak za najdokładniejsze uchodzą te z mankietem na ramię. Pozostaje jeszcze pomiar poziomu cholesterolu. Posłuży Ci do tego prosty domowy test, kupisz go w aptece. Zaznacz swoje odpowiedzi.

1. Ile masz lat?

a) poniżej 45
b) od 45 do 60
c) powyżej 60

2. Jakie jest Twoje BMI, czyli wskaźnik wagi? (BMI obliczysz, dzieląc wagę w kg przez wzrost w m2).
a) poniżej 25
b) od 25 do 30
c) powyżej 30

3. Jakie jest Twoje ciśnienie krwi?
a) 140/90 mm Hg
b) 140/90–180/110 mm Hg
c) powyżej 180/110 mm Hg

4. Jaki masz poziom cholesterolu we krwi?
a) poniżej 200 mg/dl
b) od 200 do 260 mg/dl
c) powyżej 260 mg/dl

5. Jaka jest Twoja aktywność fizyczna?
a) praktycznie żadna
b) ćwiczę 1-3 razy w tygodniu
c) trenuję częściej niż 3 razy w tygodniu

6. Czy ktoś w Twojej rodzinie chorował na serce?
a) nikt nie chorował
b) mężczyzna powyżej 55. roku życia lub kobieta powyżej 65. r. ż.
c) mężczyzna poniżej 55. roku życia lub kobieta poniżej 65. r. ż.

7. Palisz papierosy?
a) nie
b) palę sporadycznie
c) palę powyżej pięciu papierosów dziennie

8. Pijesz alkohol?
a) w ogóle nie piję
b) tylko okazyjnie
c) piję ponad 0,5 litra w tygodniu

9. Jak radzisz sobie ze stresem?
a) dobrze, motywuje mnie do działania
b) mam kilka swoich sposobów, czasem działają, czasem nie
c) nie potrafię sobie z nim radzić; niestety w trudnych sytuacjach rozkładam ręce

Rozwiązanie. Podlicz punkty. Za każdą odpowiedź A przyznaj sobie O punktów, za odpowiedź B - 1, za C - 2.

0-4 punkty

Gratulacje! Twoje serce jest w świetnej formie. Rzeczywiście potrafisz o nie zadbać. Jednak pamiętaj, żeby służyło Ci długo, nie możesz spocząć na laurach. Nie zapominaj o właściwej diecie, bogatej w drób, ryby, świeże warzywa i owoce oraz o badaniach profilaktycznych. Jeżeli jesteś abstynentką, to świetnie! Nie namawiamy Cię do picia. Wiedz tylko, że wypicie raz czy dwa w tygodniu lampki czerwonego wina nie zaszkodzi. Zawiera ono bowiem tak zwane polifenole, które działają przeciwmiażdżycowo, a także podwyższają poziom dobrego cholesterolu (HDL). Czerwone wino, oczywiście pite z umiarem, korzystnie wpływa na serce i układ krążenia. Jednak, gdy przesadzisz z ilością, to podobnie, jak w przypadku każdego innego alkoholu możesz doprowadzić do niewydolności serca.

5-11 punktów

Twoje serce jest w niezłej formie. Ale powinnaś pamiętać, że wraz z wiekiem będzie potrzebowało coraz więcej troski. Zadbaj o nie już teraz, aby służyło Ci jak najdłużej i jak najlepiej. Jeżeli palisz, zacznij od uwolnienia się od nałogu. Papierosy wypalane nawet w niewielkiej ilości szkodzą. Zawarta w tytoniu nikotyna zwęża naczynia krwionośne, przez co podnosi się ciśnienie krwi. Dym zatruwa wdychane powietrze, więc Twój organizm dostaje za mało tlenu. W rezultacie serce może w końcu odmówić posłuszeństwa. Wprowadź też zmiany w swojej diecie. Najlepiej zrezygnuj z mięsa wieprzowego, zastępując je drobiem i rybami. Zamiast smalcu używaj oleju roślinnego. Ponadto jedz dużo warzyw i owoców. Jasne pieczywo zamień na razowe, z pełnego ziarna. Zachowaj umiar w spożywaniu gotowych dań z torebek czy słoików, ponieważ są to produkty wysokoprzetworzone i zawierają duże ilości konserwantów, sztucznych barwników oraz wzmacniaczy smaku, które mogą szkodzić nie tylko sercu, ale i całemu organizmowi. Nie zapominaj też o aktywności fizycznej. Wystarczy kwadrans regularnych ćwiczeń każdego dnia. To niewiele, a możesz być pewna, że serce odwdzięczy Ci się z nawiązką. Pozostają jeszcze badania profilaktyczne. Bardzo często o nich zapominamy. Szczególnie wtedy, gdy z naszym zdrowiem nic się nie dzieje. Warto jednak wiedzieć, że organizm wysyła alarmujące sygnały dopiero wtedy, gdy potrzebuje poważnej pomocy. Nie czekaj więc, aż Twoje serce samo upomni się, aby o nie zadbać. Co najmniej raz w roku rób EKG i wykonuj badania określające poziom cholesterolu oraz glukozy we krwi. Samodzielnie kontroluj ciśnienie krwi.

12–18 punktów

Wygląda na to, że Twoje serce potrzebuje szybkiej interwencji. Na poprawienie jego kondycji nie jest jeszcze za późno, ale musisz zacząć działać natychmiast. Czekają Cię wielkie zmiany. Na początek - dieta. Koniec ze szkodliwymi dla serca tłuszczami nasyconymi. Musisz zapomnieć o ulubionych, smażonych na smalcu schabowych, tłustej śmietanie, jajecznicy z boczkiem. Podstawą wszystkich posiłków powinny być warzywa i owoce. Każdego dnia pij odtłuszczony jogurt, kefir, mleko lub maślankę. Pamiętaj, że zbędne kilogramy są wielkim obciążeniem dla twojego serca. Aby zrzucić wagę, nie wystarczy dieta. Musisz w końcu zacząć się ruszać. Jeżeli dotychczas w ogóle nie ćwiczyłaś, nie możesz od razu się sforsować. Uprawiany sport powinien być dostosowany do kondycji. Na początek wystarczy marsz albo jogging. Umiarkowany wysiłek fizyczny powoduje obniżenie ciśnienia oraz reguluje krążenie krwi. Musisz też nauczyć się odpoczywać i walczyć ze stresem. Nie marnuj więc cennego urlopu na remont mieszkania, tylko wykorzystaj go na prawdziwy relaks. Może warto byłoby zwiedzić okolice podczas wycieczki rowerowej? Gdy nie możesz liczyć na urlop, naucz się relaksować po pracy i w weekendy. Staraj się każdego dnia znaleźć czas tylko dla siebie, chociaż pół godziny. Wybierz się wówczas na spacer, poczytaj książkę, weź odprężającą kąpiel. Jeżeli palisz papierosy, spróbuj rozstać się z nałogiem. Najlepiej rzucić z dnia na dzień. Na początku mogą Ci w tym pomóc specjalne gumy do żucia, tabletki czy plastry. Ale zanim ich użyjesz, skonsultuj się z lekarzem. Wizyta u specjalisty przyda się nie tylko po to, aby ustalić dawkę zastępczej nikotyny. Lekarz zleci Ci też kilka badań, które powinnaś wykonać (badanie poziomu cholesterolu i glukozy, EKG, ewentualnie test wysiłkowy).

Przestrzegaj 4 zasad, by mieć zdrowe serce:

Poddawaj się regularnym badaniom profilaktycznym przynajmniej raz w roku.

Pamiętaj o ruchu - dotlenisz serce i unikniesz nadwagi.

Nie zapominaj o właściwej diecie, bogatej w owoce i warzywa oraz tłuszcze nienasycone.

Nie pal.