Jeśli coś wydaje się zbyt proste, nie może być skuteczne. A jednak szczególnie my, Polacy, wierzymy w przekonywania firm farmaceutycznych - kupujemy najwięcej tabletek z witaminami w całej Europie! Uwielbiamy preparaty multiwitaminowe, mające za jednym zamachem zapewnić nam wszystkie wartości odżywcze. Myślimy, że dodamy sobie wigoru za pomocą specjalnie dobranych mineralów. A prawda jest taka, że żadne specyfiki nie zastąpia odpowiednio skomponowanej i zróżnicowanej diety. A suplementy diety nie dość, że są gorzej przyswajalne przez organizm, niż substancje naturalnego pochodzenia, to jeszcze łykane zbyt często mogą wywołać raka. Najważniejsze wątpliwości rozwiewa w "Na Żywo" lekarz rodzinny.

WITAMINY, KTÓRE MOGĄ POWODOWAĆ RAKA...

to witaminy C, A i E. Badania pokazują, że nadmiar wit. C wręcz zaostrza stany nowotworowe, może wywołać też raka u ludzi zdrowych. Ułatwia rakotwórczym związkom atakowanie zdrowych komórek. Z kolei suplementy A+E, chętnie łykane przez panie w celu poprawienia i odmłodzenia wyglądu skóry i włosów o 30 proc. zwiększają ryzyko raka żołądka, okrężnicy i prostaty.

WITAMINY, KTÓRE NAJŁATWIEJ PRZEDAWKOWAĆ...

to witaminy A, E i C. Tym samym narażają się na szereg niebezpieczeństw. Ale to nie koniec. Nadmiar witaminy a szkodzi wątrobie, zaburza widzenie i wywołuje nadpobudliwość. Z kolei nadmiar witaminy C może skutkować miażdżycą tętnic i kamicą nerkową.

Czasem organizm się domaga określonych mikroelementów. Jesli odczuwasz drętwienia, kurcze lub kołatanie serca, może ci brakować magnezu. Łatwe nabijanie sobie siniaków, pękające naczynka w nosie i krwawiące dziąsła oznaczają niedobory witaminy C. Słabe i kruche włosy i paznokcie mówią, że potrzeba ci więcej żelaza. Zamiast bezrefleksyjnie sięgać po tabletkę, dostarcz je sobie za pośrednictwem odpowiednio zbilansowanej diety.

Witaminę C znajdziesz między innymi w owocach cytrusowych, malinach, czarnych porzeczkach, cebuli, szpinaku, brokułach i groszku zielonym.

Magnez możesz dostarczyś sobie jedząc kasze, pieczywo pełnoziarniste, orzechy i banany a także pijąc wodę mineralną.

Żelazo zawarte jest w podrobach, roślinach strączkowych, natce pietruszki, poroduktach zbożowych i mięsie (głównie czerwonym). Na pewno z wymienionych produktów wybierzesz coś dla siebie. Smacznegi i na zdrowie!