Jak pamiętamy z lekcji biologii mózg dorosłego człowieka waży około 1400 g. Jego największą częścią jest przodomózgowie, od którego zależy od niego nie tylko inteligencja i kreatywność, ale także emocjonalność, czyli takie reakcje jak radość, złość czy miłość. Warto jednak pamiętać, że do właściwego funkcjonowania umysł potrzebuje określonych składników, które dostarczamy w postaci pożywienia.

Reklama

10 najlepszych produktów to:

  • Awokado - źródło witaminy E, B6 i tyrozyny,
  • Borówki - bogate źródło antocyjanów, najsilniejszych przeciwutleniaczy,
  • Zielone warzywa liściaste - źródło przeciwutleniaczy, witaminy C, kwasu foliowego, karotenu, choliny i wapnia,
  • Jajka - najlepsze źródło choliny, dobre źródło witaminy B
  • Chuda wołowina - źródło tyrozyny, witamin z grupy B i żelaza,
  • Soczewica - dobre źródło białka, żelaza, selenu, kwasu foliowego i tyrozyny, niski indeks glikemiczny
  • Pestki dyni - źródło kwasów tłuszczowych omega-3, cynku, żelaza, magnezu i wit. E,
  • Łosoś - źródło kwasów tłuszczowych omega-3, wit. E, selenu i białka,
  • Orzechy włoskie - źródło kwasów omega, wit. E i magnezu,
  • Pełnoziarnisty chleb - dobre źródło choliny, tyrozyny, cynku i witamin z grupy B, niski indeks glikemiczny.

Dlaczego wszystkie te substancje są tak ważne dla funkcjonowania naszego mózgu? Oto odpowiedź:

• Węglowodany

Glukoza stanowi główne źródło energii dla mózgu. Aby ten narząd funkcjonował optymalnie, wskazane jest spożywać produkty o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 50), ponieważ cukry uwalniają się z nich powoli, dlatego poziom glukozy we krwi jest na stałym poziomie. Nagłe zmiany poziomu glukozy przyczyniają się do powstania zaburzeń koncentracji i zmęczenia.

• Witaminy i mikroelementy

Witaminy z grupy B pomagają przekształcić węglowodany w energię, metabolizować ważne dla mózgu tłuszcze, a także budować i utrzymywać w zdrowiu komórki nerwowe. Ważne mikroelementy to selen, który wspomaga działanie przeciwutleniajacej witaminy E. Z kolei magnez umożliwia sprawne działanie mózgu, a żelazo odgrywa istotną rolę w transporcie tlenu do mózgu.

• Kwasy tłuszczowe omega-3

Mózg zawiera dużo tzw. tłuszczu strukturalnego. Aby komórki mózgowe działały na dobrym poziomie, tłuszcz ten powinien być budowany z kwasów tłuszczowych omega-3. Co ciekawe osoby, które spożywają optymalne dawki tych kwasów są mniej narażone na rozwój choroby Alzheimera.

• Przeciwutleniacze

Komórki mózgu są wrażliwe na ataki wolnych rodników - cząsteczki, które są produktem ubocznym naturalnych procesów, mogących uszkodzić komórki organizmu. Zadaniem przeciwutleniaczy jest usunięcie nadmiaru wolnych rodników i hamowanie ich rozwoju. Dieta bogata w przeciwutleniacze w dużym stopniu redukuje ryzyko utraty zdolności kognitywnych, tj. utrata pamięci, umiejętności oceniania produktów rozumowania. Źródłem przeciwutleniaczy są: szpinak, brokuły, papryka, maliny, truskawki i świeże zioła.

• Tyrozyna i cholina

Tyrozyna to aminokwas pomagający komórkom mózgowym tworzyć połączenia między sobą. Cholina pomaga budować błony komórkowe produktów i przenosić impulsy nerwowe.