Najbardziej spektakularną, a zarazem najistotniejszą częścią każdej edycji Fashion Week Poland, są pokazy Designer Avenue, które odbędą się w dniach 27-30 października. To przegląd najciekawszych dokonań uznanych projektantów, jak i szansa na zaistnienie mało znanych marek, wyłonionych przez Radę Programową tygodnia mody.

- Dla mnie największą wartością tej imprezy jest to, że po czterech edycjach polscy projektanci zaczynają być doceniani zagranicą - powiedział Jacek Kłak, szef projektu FashionPhilosophy Fashion Week Poland.

Podczas październikowych prezentacji można będzie zobaczyć kolekcje Agaty Wojtkiewicz, Agnieszki Maciejak, Aleksandry Kmiecik, Bohoboco, Blessus, Joanny Klimas, Łucji Wojtali, Łukasza Jemioła, Michała Szulca, MMC Studio, Moniki Ptaszek, Natalii Jaroszewskiej, Natashy Pavluchenko, Nennuko, duetu Paprocki & Brzozowski, Piotra Drzała, Polygon, Shumik 100%, Wioli Wołczyńskiej oraz Zuo Corp. Odbędą się trzy pokazy specjalne. To w sumie dwadzieścia trzy pokazy w cztery dni.

Łódzki fashion week zachwalają nie tylko organizatorzy, ale także projektanci.

- Bardzo chwalę to wydarzenie. Uważam, że to, że powstał fashion week może być przełomem na naszym rynku mody, którego moim zdaniem jeszcze nie ma. Jest to taka profesjonalizacja i bardzo to popieram. Świetna organizacja, świetny pomysł i dlatego od razu zdecydowałam się w to wejść - powiedziała PAP Life Joanna Klimas, regularnie pokazująca swoje kolekcje w Łodzi.

- Myślę, że ścigamy sąsiadów. Byłam ostatnio na tygodniu mody w Wiedniu, który jest bardzo profesjonalnie przygotowany, ale skala całego wydarzenia jest mniejsza. Osobiście chylę czoła organizatorom, ponieważ to ogromny projekt, ogromne przestrzenie, a ta impreza jest naprawdę na wysokim poziomie. Największym sukcesem jest to, że udaje się tam sprowadzić media i to nie tylko z Warszawy - podkreśla w rozmowie z PAP Life Natalia Jaroszewska.

Jesienną edycję Fashion Week Poland uroczyście otworzy w czwartek pokaz specjalny CUSTO BARCELONA. Stworzona w Hiszpanii 31 lat temu przez braci Custo i David Dalmau marka to ubiory z najlepszych wybiegów świata i okładek najbardziej prestiżowych magazynów mody. Kolekcja TRIPOLAR na sezon wiosna-lato 2012 to dwie linie ubiorów codziennych oraz linia wieczorowa. Wszystkie sylwetki zdominowane są przez wzory współczesnej grafiki, kalejdoskopową kompozycję i technikę 3D. Custo Barcelona ma ponad 3 tys. punktów sprzedaży w 40 krajach.

Gwiazdą piątkowych pokazów będzie Jeremy Scott z kolekcją stworzoną dla marki adidas ORIGINALS. Jak mówi projektant to "kwintesencja wyczesanego i kolorowego stylu ulicy. Pełno w niej drapieżności dżungli i militarnego designu".

Jesienną edycję Designer Avenue zamknie pokaz specjalny Dawida Tomaszewskiego, który udział w FashionPhilosophy wpisał już na stałe do swojego kalendarza, co potwierdza prestiż polskiego tygodnia mody. Inspiracją kolekcji "Vanitas Flowers" było malarstwo XVII wieku i obecność w nim tematyki przemijania. Transparentne wzory kwiatowe to alegoria witalności, ale jednocześnie śmiertelności, ponieważ Tomaszewski odchodzenie uznaje za pozytywną część życia.

- Dzięki tygodniom mody w Łodzi powstała w polskiej modzie sezonowość. Kiedyś tego nie było i mogło to nas oddzielać od Europy. Dziś już tylko łączy. To, że u nas już jest sezonowość w modzie dostrzegają również zagraniczni projektanci i przyjeżdżają do Polski jak na każdy inny fashion week - podkreśla Irmina Kubiak, szefowa projektu.

Osobną scenę, jak co edycja, mają projektanci z nurtu awangardowego oraz debiutujący designerzy, którzy zademonstrują się w ramach projektu Off Out Of Schedule w dniach 27-30 października. Kolekcje na wiosnę i lato przyszłego roku przedstawią: Alisa Bieniek, AŁ, Dominika Naziębły, Jacek Kłosiński-Hyakinth, Jarosław Ewert, Joanna Paradecka, Karolina Gerlich, Katarzyna Górecka, Łukasz Stachowicz, Magdalena Kubalańca, Maldoror, Marcin Podsiadło, Martyna Czerwińska, Olga Szynkarczuk, Paulina Plizga, Paulina Połoz oraz Sylwia Rochala.

Tradycyjnie już OFF-owej części Fashion Week Poland towarzyszyć będzie wystawa Young Fashion Photographers Now prezentująca dokonania młodych fotografów, świeżym okiem patrzących przez obiektyw na modę i śmiało sięgających po indywidualne i niestandardowe, a czasem wręcz eksperymentalne środki wyrazu.

Dopełnieniem prezentacji na wybiegach będzie Showroom - salon wystawienniczy projektantów odzieży, biżuterii, obuwia, torebek i wszelkich innych dodatków, które można będzie nie tylko oglądać, ale również kupić. Udział w Showroomie zapowiedziało 120 wystawców, w tym uczestnicy modowo-ekologicznego projektu Re-Act Fashion. Premiery zaprezentowane w Showroomie w sklepach i na ulicach będzie można zobaczyć dopiero najwcześniej za pół roku. Jest to niepowtarzalna okazja do poznania i kupienia zapowiedzi.