Gromadzą się nieodebrane maile, lista nieskończonych zadań jest coraz dłuższa, a kolejne powiadomienia z mediów społecznościowych, telefony i składająca ci raport z sobotniej imprezy koleżanka nie pozwalają się skupić. Rozpraszacze skutecznie rujnują twój kolejny dzień pracy. Zadań przybywa z godziny na godzinę i nie radzisz sobie z zarządzaniem czasem. Aby wygrać tę batalię potrzebujesz techniki Pomodoro! I bynajmniej nie chodzi o to, aby w gadatliwe koleżanki z biura ciskać pomidorami.
Technika Pomodoro: Co to takiego?
Technika Pomodro to skuteczna metoda zarządzania czasem opracowana przez Francesco Cirillo w latach 80. XX w. Jej zabawna nazwa pochodzi od kuchennego minutnika w kształcie pomidora, którego badacz użył w swoich pierwszych eksperymentach opracowując tęmetodę zarządzania czasem. Pomysł Cirillo polegał na tym, aby najpierw ustalić czas wykonania danego dużego zadnia, a następnie podzielić je na mniejsze i pracować nad nimi w określonym rytmie.
Wdrożenie techniki Pomodoro: 7 prostych kroków
Cykl pracy nad dużym zadaniem obejmował sekwencje wytężonej pracy trwające 25 minut – tzw. pomodori i krótkie, 5-minutowe, przerwy pomiędzy nimi. Po czterech pomidorowych cyklach należy zrobić sobie dłuższą przerwę trwającą, np. 20-30 minut.
7 kroków do wdrożenia techniki Pomodoro i skutecznego zarządzania swoim czasem pracy:
- Wybierz zadanie, jakim będzie się zajmować przez jeden pomodori.
- Odetnij się od rozpraszaczy – wycisz telefon, powiadomienia z aplikacji i systemu pocztowego, zamknij niepotrzebne zakładki w przeglądarce.
- Przygotuj szklankę wody lub innego napoju, żeby nie musieć odrywać się od pracy, kiedy poczujesz pragnienie.
- Przygotuj w zasięg ręki wszystko, czego będziesz potrzebować do wykonania zadania.
- Ustaw timer na 25 minut.
- Pracuj w skupieniu nad zadaniem.
- Kiedy zakończysz 25-minutowy cykl pracy zrób sobie krótką przerwę.
A potem zabierz się za kolejne zadanie. Po czterech pomodori i skupionej pracyzrób dłuższą przerwę – 30 minut. Oczywiście czas trwania pojedynczego cyklu można wydłużyć w zależności od indywidualnych potrzeb i specyfiki poszczególnych zdań. Bardzo ważne jest to, aby czasu przerwy nie wykorzystywać na sprawdzanie poczty czy przeglądanie mediów społecznościowych.
Efekt Pomodoro: Mój czas pod moją kontrolą!
Dzięki wdrożeniu tej metody można w końcu zapanować nad czasem pracy i skutecznie nim zarządzać. Technika Pomodoro pomaga skoncentrować się na zadaniach minimalizując rozpraszacze. Uświadamia potęgę prokrastynacji i jej negatywny wpływ na naszą zawodową wydajność. Wspiera także we realnym oszacowaniu czasu potrzebnego do wykonania danego zadania.
Popularność i skuteczność tej metody zarządzania czasem pracy zainspirowała twórców wielu aplikacji i narzędzia oparte na niej pojawiają się w różnych systemach operacyjnych.