Długość wyjazdów nie zmieniła się u 43 proc. badanych, a 15 proc. wyjeżdża na dłużej niż kiedyś. Z kolei 37 proc. zauważyło skrócenie swoich urlopów. Jeszcze więcej osób deklaruje, że na wyjazdy wypoczynkowe wybiera się rzadziej (44 proc.). Zmiany w tej kwestii nie dostrzega jedna trzecia z nas, a ponad 17 proc. podróżuje częściej.
Najczęściej wybieramy się albo na jeden dłuższy wyjazd, albo kilka krótkich. Dwutygodniowe, jednorazowe wakacje preferuje 23 proc. z nas, a jedna czwarta zamiast tego wybiera kilka krótszych podróży. Obie opcje zrealizować w tym roku zamierza niemal 20 proc. zapytanych w badaniu na zlecenie Allianz Polska. Jedynie 17 proc. w ogóle nie przewiduje wyjazdu w tym roku.
Samodzielni
Ponad połowa (52 proc.) samodzielnie organizuje sobie wyjazd, 20 proc. czasem jedzie z biurem podróży, a czasem samodzielnie, zaś 8 proc. kupuje wycieczkę w biurze podróży. 9 proc. odpowiedziało, że jedzie do swojego domku letniskowego lub do rodziny.
Polska na topie
Wyłącznie w Polsce swoje dni wolne spędzić zamierza 51 proc. z nas, a 22 proc. wyjedzie i w kraju, i za granicę. Niemal 19 proc. deklaruje, że wyjedzie tylko za granicę.
Na urlop po spokój
Podczas wakacji zależy nam przede wszystkim na spokojnym wypoczynku, np. na plaży, nad basenem, czy w hotelu. Deklaruje tak prawie 3 na 10 respondentów zapytanych w badaniu SW Research zrealizowanym na zlecenie Allianz Polska. Jedna czwarta z nas preferuje podziwianie przyrody, zwiedzanie miast i zabytków kultury. Znacznie mniej osób wypoczywa wyłącznie aktywnie (14 proc.), a 28 proc. spędza czas zarówno aktywnie, jak i nieco leniwie.
Poza sezonem
Wjazdy poza okresami największej aktywności turystycznej mają wiele zalet, które Polacy coraz częściej doceniają. Odpoczynek w takim czasie w regionie ciekawym przyrodniczo i kulturowo, spokojne zwiedzanie, poznawanie życia ludzi i lokalnej kuchni to ulubiony pomysł na wyjazd dla 44 proc. z nas. A liczba zwolenników rośnie. Wśród respondentów 38 proc. przyznało, że jeszcze na takim wyjeździe nie było, ale to znakomity pomysł na ten rok.
[1] Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allianz Polska w dniach 9-11 maja 2023 roku, na reprezentatywnej grupie 1011 Polek i Polaków w wieku powyżej 18 r.ż.