Wiosenna aura sprzyja spacerom i zabawie na świeżym powietrzu. Gdy chowamy zimowe ubrania do szafy, z ulgą zakładamy lekki płaszcz i ruszamy na długą wyprawę do parku lub nad rzekę. Silne promienie słońca, lekki wiatr i zieleń trawy powodują, że w okamgnieniu odzyskujemy siły i gromadzimy energię na przyszłe miesiące. Podobnie zachowują się nasze maluszki – wiosną chętniej zasypiają na dworze, a apetyt im dopisuje.

Warto jednak pamiętać, że wyższe temperatury sprzyjają większemu pragnieniu; maluchy częściej piją wodę. Pamiętajmy, że dzieci potrzebują niewiele mniej wody od dorosłych, a jej brak jest dla maluszka bardzo odczuwalny. Gorsze samopoczucie, zaparcia czy płacz bez łez – te wszystkie objawy wskazują na niedobór płynów w organizmie dziecka. Gdy dziecko zaczyna odczuwać pragnienie, zaczyna wiercić się i marudzić; jest niespokojne i zdarza się, że płacze. Warto zwrócić na to uwagę właśnie w czasie wiosennych spacerów – ciepłe, przejściowe ubrania powodują, że maluch się poci, a zatem odczuwa większe pragnienie.
Łyk świeżej, zdrowej wody może zdziałać cuda: reguluje pracę układu trawiennego, dodaje blasku i świeżości cerze, gasi pragnienie. Ugaszenie pragnienia dziecka jest niezbędne dla jego zdrowia i dobrego samopoczucia. Należy jednak uważać, aby nie przesadzić. Co może nam pomóc w ustaleniu optymalnej dla naszej pociechy ilości wody? Jaki rodzaj wody i innych płynów jest najlepszy dla malucha?

CZYM NAPOIĆ MALUCHA?


Szczególnie ważny jest wybór właściwej wody dla naszych dzieci – powinna ona być czysta, pozbawiona bakterii chorobotwórczych oraz nadmiaru soli mineralnych.
Należy pamiętać, żeby napoje podawane dzieciom nie zawierały sztucznych barwników, aromatów ani konserwantów. Niewskazane są również dosładzane napoje, mocne napary z herbaty, wody smakowe oraz gazowane. Woda z kranu, ze względu na stale powiększającą się ilość związków chloru i ołowiu, jest niestety słabej jakości. Warto również dopilnować, aby woda nie zawierała zbyt dużo minerałów i miała niewielką ilość sodu. Najlepszym rozwiązaniem pozostaje woda przeznaczona dla dzieci – jak podkreślają specjaliści, najbezpieczniejszy wybór to woda źródlana posiadająca odpowiedni atest, jak na przykład Mama i ja. Jest to niegazowana woda źródlana, która dzięki zbilansowanemu składowi i czystości jest polecana dzieciom w pierwszym roku życia, kobietom w ciąży oraz karmiącym. 


JAK DUŻO POWINIEN PIĆ MALUCH?


Dopajanie dzieci jest ważnym elementem ich codziennej diety, jaka jest jednak optymalna ilość płynów, którą można podać dziecku w ciągu dnia? Zależy to od jego wagi – maluchy ważące do 10 kg powinny dostawać ok. 100 ml płynu na każdy kilogram masy ciała, natomiast cięższe powinny pić 1000 ml płynów, a także 50 ml na każdy kilogram masy ciała powyżej 10 kg. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że suma wszystkich przyjmowanych w ciągu dnia płynów nie powinna przekroczyć 1,5 litra.

czytaj dalej...



DODATKOWE KORZYŚCI Z NAPOJENIA MALCA

Wiosenny spacer to dobra okazja, aby uczyć dziecko zdrowych nawyków żywieniowych – jeśli przyzwyczaimy naszą pociechę do smaku wody, nie będzie chciała sięgać po słodkie soki owocowe. To ważne, ponieważ woda nie ma kalorii, nie tuczy i nie zmniejsza apetytu. Warto także wykorzystać wodę do zadbania o higienę jamy ustnej malucha – podczas spaceru podajmy dziecku drobne przekąski, a ich resztki zostają w ustach oraz na zębach. By chronić malca przed próchnicą, możemy podać mu trochę wody, która umożliwi oczyszczenie buzi z resztek jedzenia.

Wykorzystajmy słoneczne, ciepłe chwile na przechadzkę z maluchem, nie zapominajmy jednak o zabraniu ze sobą wody, która pozwoli nam zadbać o potrzeby naszego dziecka, dostarczając mu niezbędnych dla zdrowia elementów.