"Fakt" alarmuje: wszyscy to znamy – najpierw szaleją, bawią się, biegają, skaczą, a potem krzyczą: mama, tata, pić!!! Ich apetyt bywa nieposkromiony, a my chcemy dawać im tylko to, co najzdrowsze. A najlepsza do picia dla dzieci jest woda – co do tego specjaliści nie mają wątpliwości.

Ale co zrobić, jeśli dziecko tak bardzo pragnie soku czy gazowanego napoju? Pamiętajmy o tym, by kupując je zwracać uwagę na ich skład. Niska cena może być wskazówką – tańsze soki zawierają zdecydowanie więcej konserwantów i sztucznych dodatków jak choćby słodziki i konserwanty. Najlepiej unikać kolorowych i gazowanych napojów, ale jeśli już dajemy je dziecku, traktujmy to nie jako picie, ale słodycz. Bo zawartość kolorowej buteleczki może mieć tyle kalorii co batonik.

Napoje sztucznie barwione, w tym coca cola i słodzone mogą wywoływać alergie, wzdęcia i prowadzić do cukrzycy. Dlatego pozwalajmy na nie dzieciom rzadko, jedynie w wyjątkowych sytuacjach – radzi Tomasz Remus z Centrum Zdrowego Żywienia Ekostyl w Białymstoku.

Warto mieć zawsze przy sobie domowy kompot albo szukać wody mineralnej w kolorowej butelce, aby trochę oszukać malucha. Można też podać maluchowi do picia słabą herbatkę rumiankową, zieloną lub owocową. Albo rozrzedzony sok domowej roboty zrobiony latem – z porzeczek, aronii, wiśni, jabłek. Tak, jak robiły to nasze babcie!

- W trosce o zdrowie dziecka w pierwszej kolejności należy podawać mu do picia wodę. Woda jest najlepiej przyswajalnym płynem, który idealnie gasi pragnienie, nie ma kalorii, a więc nie tuczy, nie hamuje apetytu i nie zaburza kształtowania naturalnych upodobań smakowych u dziecka - dodaje Tomasz Remus.

Szkodliwe substancje występujące w napojach:

Kwas ortofosforowy - wypłukuje z naszego organizmu wapń, magnez i żelazo, prowadzi do osłabienia zębów i kości u dzieci

Benzoesan sodu i potasu - substancje konserwujące, mogą wywoływać alergie pokarmowe i skórne.

Słodziki - przyczyniają się do próchnicy zębów, gorszego samopoczucia, w nadmiarze prowadzą do otyłości

Cyklaminian sodu - substancja słodząca i alergenna, wywołuje alergie pokarmowe i skórne, może prowadzić do cukrzycy

Naucz dziecko pić wodę!

Dzieci powinny pić wodę niegazowaną (gazowana powoduje wzdęcia). Najlepiej wybrać wodę butelkowaną nisko - lub średnio - mineralizowaną z odpowiednim certyfikatem (np.: atest Instytutu Matki i Dziecka). Można też wlewać wodę do kolorowej butelki, aby dziecko miało poczucie, że opakowanie jest równie atrakcyjne, jak napoju ze sklepu. Jeśli dziecko nie chce pić samej wody, można do wody dodać owoce: plasterki pomarańczy, jabłek, truskawki. Dodając cytrynę i odrobinę cukru, można przyrządzić domową lemoniadę. Kolorowe, pływające owoce przekonają malca do picia wody.

Kup sokowirówkę!

Najprostszą znajdziesz już za 120 złotych. Dzięki niej wyciśniesz sok z marchwi, jabłek, gruszek czy egzotycznych owoców. Będziesz miała również pewność, że soki są zdrowe i bez żadnych „ulepszaczy”. Przecieranie owoców w sokowirówce to także dwie korzyści na raz: masz gotowy soczek dla dziecka i papkę owocową, którą można zjeść jako deser.

>>> Czytaj także: Wielka płyta trzyma się mocno!