W ogłoszeniach o pracę kreatywność często występuje jako jedna z cech wymaganych od kandydatów, a menadżerowie chętnie deklarują, że chcą mieć w swoich zespołach kreatywnych pracowników. Kiedy jednak pracownik zostaje przyjęty na dane stanowisko i zaczyna w codziennej pracy wykazywać się kreatywnością i wysuwa nowatorskie pomysły, zazwyczaj spotyka się z sceptycyzmem i krytyką. Jak to zatem jest z tą kreatywnością?

Reklama

Najnowsze badania opisane przez portal Sciencedaily.com a przeprowadzone na Uniwersytecie w Pensylwanii ujawniają, że pomimo deklarowanej pozytywnej oceny kreatywności, większość z nas boi się idących za nią zmian, niepewności i nowości.

Psycholodzy, którzy przeprowadzili badania nad sposobem w jaki ludzie odbierają kreatywność, po analizie wyników wysnuli trzy podstawowe wnioski.

- Kreatywne pomysł ze swojej definicji nasuwają nowe rozwiązania. Te z kolei mogą budzić poczucie niepewności i lęk przed zmianą.

- Ludzie są skłonni odrzucać kreatywne rozwiązania na rzecz tych bardziej praktycznych, przetestowanych i sprawdzonych. Żadne obiektywne argumenty popierające takie nowatorskie pomysły nie skłaniają ich do przystania na nie.

Reklama

- Skłonności anty kreatywne są zazwyczaj na tyle subtelne, że ludzie nawet ich siebie nie rozpoznają. To wpływa również na ich trudności w rozpoznawaniu kreatywnych rozwiązań.

Zdaniem autorów badania, zamiast na sposobach wzbudzania kreatywności, specjaliści powinni teraz skupić się na tym, jak pomagać ludziom w rozpoznawaniu i akceptowaniu kreatywnych pomysłów.