Polacy rzetelnie przygotowują się do wakacyjnych wyjazdów – wynika z sondażu przeprowadzonego przez Centrum Handlowe 3 Stawy w Katowicach. 74 procent osób wyjeżdżających na urlop robi w związku z tym większe zakupy.

Na wczasy jedziemy odpowiednio zaopatrzeni, ale najczęściej zakupy robimy w pośpiechu, tuż przed wyjazdem. Do sprawunków na ostatnią chwilę przyznaje się 44 procent wczasowiczów. Nieco mniej, bo 37 procent ankietowanych zaczyna przygotowania wcześniej, by uniknąć stresu. Podczas samego urlopu unikamy większych zakupów i tylko dla 19 procent ankietowanych jest to jedna z możliwości spędzania wolnego czasu.

Nie tylko bikini: oto bestsellery wakacyjnych zakupów

Na naszej wakacyjnej liście zakupów na pierwszym miejscu znajduje się krem do opalania. Zamiar kupna deklaruje 88 procent ankietowanych. Na kolejnych pozycjach plasują się letnia odzież (70%), leki i apteczka (67%), środki na komary (59%), sandały lub japonki (58%) oraz strój kąpielowy (55%). Jak wynika z sondażu, przed urlopem nie myślimy o kupnie aparatu fotograficznego, zabawek dla dzieci, czy też sprzęcie turystycznym. Zwykle w te akcesoria jesteśmy już zaopatrzeni.

Wielu z nas daje się ponieść przed wyjazdem i pozwala sobie na rozrzutność. – Trudno w tym okresie oszczędzać. Porządna walizka kosztuje ponad 500 złotych, a przecież na niej wakacyjne potrzeby się nie kończą – mówi pani Marzena z Katowic. 25 procent osób, biorących udział w ankiecie stwierdziło, że przed wyjazdem na wczasy zostawi w sklepach nie mniej niż 500 złotych. Ponad połowa (55%) zadeklarowała zakupy o wartości od 100 do 500 złotych.

Wakacje, czyli renesans diety

W gorącym okresie letnim, klimatyzowane centrum handlowe jest dobrym miejscem, by odpocząć od upałów. Jednak jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez CH 3 Stawy, tylko co piąty z nas częściej odwiedza to miejsce latem, niż w pozostałe pory roku. 70 procent osób robi tam zakupy tak samo często, a 11 procent stwierdziło, że w wakacje bywa w centrum handlowym rzadziej. – Przyjemnie jest schłodzić się w klimatyzowanym pomieszczeniu, ale na pewno nie jest to czynnik decydujący. Do centrum handlowego przyjeżdżam przede wszystkim wtedy, gdy potrzebuję zrobić zakupy – mówi pan Mariusz, który do CH 3 Stawy przyjechał z Mysłowic.

Latem nie odwiedzamy centrów handlowych częściej, ale kupujemy inaczej. 77 procent ankietowanych stwierdziło, że w tym okresie ich lista zakupów różni się od tej przygotowywanej w inne pory roku. Zmieniamy swoją dietę na zdrowszą. Kupujemy zdecydowanie więcej produktów lekkostrawnych, takich jak owoce (tak podało 64% osób biorących udział w ankiecie), warzywa (44%), woda i napoje (32%) oraz jogurty (8%). Zdecydowanie rzadziej do naszych koszyków trafiają słodycze (33%), mięso (27%) i mrożonki (26%).

Wyprzedażowe szaleństwo

Masowo korzystamy z letnich wyprzedaży. Kilkudziesięcioprocentowe obniżki zachęcają 84 procent ankietowanych. Zwykle staramy się zachować rozwagę i nie rozbijać domowego budżetu, ale zdarza się nam też zaszaleć. Co czwarty klient wydaje na odzież w promocyjnych cenach więcej niż 500 złotych. 37 procent mieści się w przedziale 100-500 złotych. Taka sama grupa osób wydaje mniej niż 100 złotych.