Nie powinna nas skusić nawet bardzo korzystna cena. A jeśli już kupimy nieodpowiedni produkt, odnieśmy go do sklepu! Nawet gdy jest to artykuł niewielkiej wartości, np. jogurt za 2 złote.
Reklamację zgłaszamy zawsze u sprzedawcy. I nie dajmy się odesłać do producenta, importera czy hurtownika. Sprzedawca nie może też odmówić przyjęcia reklamacji, tłumacząc się np. tym, że producent mu jej nie uzna. Sprzedającemu nie wolno również winić klienta, że nie sprawdził produktu w sklepie przed zakupem. Kupujący nie ma bowiem takiego obowiązku, a o dobrą jakość sprzedawanego towaru powinien zadbać właściciel sklepu.
Przyjęcie i załatwienie reklamacji ułatwi przedstawienie paragonu jako dowodu, że produkt był kupiony w danym sklepie i określonego dnia. Gdy nie mamy paragonu, warto poprosić o poświadczenie świadka, np. sąsiadkę, koleżankę, która razem z nami robiła tego dnia zakupy.
Jeśli chcesz, aby sprzedawca przyjął reklamację, musisz jak najszybciej zawiadomić go o wadzie kupionego towaru. Terminy, w jakich należy to zrobić, są ściśle określone:
• dla towaru paczkowanego (jeśli okaże się np. zepsuty):
- 3 dni od daty otwarcia opakowania
dla towaru sprzedawanego luzem (czyli na wagę), paczkowanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania klienta
- 3 dni od dnia jego sprzedaży lub dostarczenia do domu. Należy przy tym pamiętać, że produkt spożywczy oznakowany datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia możemy reklamować tylko przed upływem tej daty.
Gdy nasza reklamacja zostanie uwzględniona, w pierwszej kolejności mamy prawo do wwymiany towaru na inny, np. czerstwego pieczywa na świeże.
Jeśli nie jest to możliwe (bo np. nie ma już takiego asortymentu w sklepie), możemy domagać się stosownego obniżenia ceny (oczywiście, gdy towar nie zagraża zdrowiu).
W powyższych sytuacjach zawsze mamy również prawo domagać się od sprzedawcy zwrotu pieniędzy za towar niezgodny z umową.
Jeśli sklep nie chce uznać reklamacji, możemy zwrócić się o interwencję do Inspekcji Handlowej (adresy jednostek terenowych na www.giih.gov.pl) lub Federacji Konsumentów (tel. 022 827-11-73).
Aby uniknąć kłopotów związanych z reklamacją, warto przy zakupie pamiętać o:
• uważnym czytaniu informacji na opakowaniu i zwracaniu uwagi na datę przydatności do spożycia wwybieraniu produktów w nieuszkodzonych opakowaniach
• unikaniu stoisk, gdzie produkty spożywcze (np. wędlina, sery) są ważone bezpośrednio na szali wagi, a ekspedientka nie używa rękawiczek jednorazowych
• czujności przy promocjach, gdyż często po niższej cenie sprzedawane są produkty o krótkim terminie ważności.