Dojrzałe, samotne kobiety polujące na młodych mężczyzn w języku angielskim zyskały przydomek „cougar” (puma). Termin wszedł do obiegu za sprawą telewizyjnego serialu komediowego z gwiazdą „Przyjaciół” Courteney Cox, zatytułowanego „Cougar Town” (w polskim tłumaczeniu: "Miasto kocic").

Teraz wątek pum, a raczej kocic został wykorzystany przez producentów nowozelandzkiej reklamy, która już została okrzyknięta mianem „degradującej” i „obrzydliwej”. Spot, zrealizowany w konwencji dokumentalnych filmów przyrodniczych, w szczególności potępiony został przez ofiary gwałtów – również te płci męskiej.

PRZYRODNICZA OPOWIASTKA O… KOBIECIE

Oto ona - za stara, by być twoja dziewczyną , a za młoda, by być twoją matką. Jej znak rozpocznawczy to pomarańczowa skóra. Patroluje swoje terytorium w poszukiwaniu zdobyczy: młodych mężczyzn. Za dnia głodzi się dietami złożonymi z zieleniny, w nocy, głodna świeżego mięsa, rusza na łów. Ofiary, młodzi mężczyźni, nerwowo tłoczą się przy wodopoju. Jeden z nich lekkomyślnie oddziela się od stada. Samotny i bezbronny paraliżowany jest strachem przed nagłym pojawieniem się kocicy. Reszta stada ucieka w panice a on ma już niewielkie szanse na ucieczkę… Szczególnie, że kocica od wielu dni nie próbowała świeżego mięsa.

czytaj dalej...


POSKROMIENIE DRAPIEŻNICZKI I OCHRONA GATUNKU

Oto zarys reklamy, która opisuje kobiety, jakby mówiła o zwyczajach jednego z gatunków zwierząt. Kobiety ośmieszone są poprzez przerysowany wygląd, chodzenie na czworakach i inne mające przypominać zwierzęta gesty. Reklamie nieobca jest złośliwość i agresja. Jedynym sposobem na poskromienie bezwzględnej drapieżniczki (która zaciąga ofiare do swojej kryjówki, każąc mu słuchać Eurythmics albo Enyi), jest równie bezwzględny samiec, który wydrenuje jej bankowe konto. Pozbawionej środków na kupno seksownych strojów kocicy wytrąca się jej podstawowe oręże, a zmuszona do ciężkiej pracy nie ma siły na nocne „polowania”. Należy jednak ulitować się i uchronić zagrożony gatunek przed całkowitym wyginięciem….

czytaj dalej...


O KOBIETACH – OBRAŹLIWIE, O GWAŁTACH - HUMORYSTYCZNIE

Spot miał promować jedną ze stron internetowych, podlegających państwowemu przewoźnikowi lotniczemu Air New Zealand. Przeciwko reklamie wystąpiła już nowozelandzka organizacja pozarządowa zajmująca się zapobieganiu prewencją przemocy seksualnej i pomocą ofiarom gwałtów. organizacja skupiająca ofiary gwałtów. Rape Prevention Education nazwało reklamę obraźliwą i obrzydliwą i dodało, że również część personelu linii lotniczych jest zaniepokojona taką formą promocji. „Uważają reklamę za degradującą i zachęcającą do potencjalnie szkodliwych zachowań, dlatego pytamy: dlaczego narodowy przewoźnik promuje takie drapieżne zachowania seksualne”- pyta przedstawiciel organizacji. Obrażone poczuły się kobiety w dojrzałym wieku jak również osoby, które padły ofiarą przemocy seksualnej. „Mieliśmy tez sporo skarg ze strony mężczyzn będących ofiarami gwałtów ze strony kobiet. Boli ich fakt, że ich sytuacja została wyśmiana i sprowadzona do opowiastki humorystycznej” – dodaje.

OTO TA REKLAMA


p