Autorka prac, dr Armita Golka, mówi, że informacje o tym, co jest bezpieczne i groźne w naszym środowisku, często są przekazywane przez innych ludzi poprzez społeczne postaci procesów uczenia.

- Nasze odkrycie sugeruje, że te społeczne metody uczenia promują większy spadek wyuczonego strachu, w porównaniu do pojedynczych osobistych doświadczeń - twierdzi badaczka.

Reklama

Oparto je na eksperymentach z udziałem 36 mężczyzn, którzy doświadczali nieprzyjemnego kopnięcia prądu elektrycznego w nadgarstek w odpowiedzi na widok niektórych twarzy. Miało to na celu uwarunkowanie ich do odczuwania strachu przed tymi twarzami.

Następnie podzielono ich na dwie grupy. Jedna oglądała klip filmowy z prawdziwą osobą oglądającą te same zdjęcia twarzy, ale osoba ta nie była rażona prądem. Druga grupa oglądała ten sam klip, ale nie było na nim prawdziwej osoby.

Okazało się, że ludzie, którzy widzieli klip z prawdziwą osobą, doświadczyli spadku strachu w odpowiedzi na widok tych samych twarzy, których wcześniej się bali.

Inne badanie, opublikowane w tym roku w Behaviour Research and Therapy, pokazało, że postawa jest ważnym czynnikiem w pozbywaniu się fobii. Ludzie, którzy mieli negatywne postawy w trakcie leczenia fobii, byli bardziej zagrożeni nawrotem zaburzenia, w porównaniu do osób z pozytywnymi postawami.

Źródło: http://www.sciencenews.pl/

>>> ZOBACZ RÓWNIEŻ!