Groupon przeprowadził ostatnio ogólnopolską ankietę, której celem było zbadanie kobiecych inspiracji, ulubionych ofert oraz pomysłów na wykorzystanie zakupów. Analiza wewnętrznych statystyk wskazuje, że ponad 60% wszystkich osób korzystających z zakupów grupowych w Polsce to kobiety. W Stanach Zjednoczonych – kolebce zakupów grupowych – ten odsetek jest jeszcze większy i wynosi około 70%! A więc to płeć piękna jest siłą napędową tego dynamicznie rozwijającego się sektora rynku e-commerce.

Codziennie na zakupach grupowych

Na ankietę badającą preferencje zakupowe odpowiedziało w sumie 635 klientek serwisu. Zdecydowana większość z nich wchodzi na jego strony codziennie (48%) lub kilka razy w tygodniu (33%). O najciekawszych ofertach dowiadują się z codziennego newslettera (67%) oraz serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy Twitter (58%). Kobiety zazwyczaj nie ograniczają się do pojedynczych zakupów – zaledwie 13% klientek kupiło tylko jedną ofertę. Aż 41% klientek kupiło od 2 do 5 kuponów, a 31% kupiło ich ponad 5! Kobiety chętniej wybierają oferty w średniej cenie i droższe. Tylko 18% z nich wydało 100 zł i mniej, 28% zarezerwowało w swoim budżecie na zakupy grupowe do 300 zł, a w sumie 31% wydało 500 zł lub nawet 1000 zł.

Liczą się jakość i cena

A czym kierują się klientki zakupów grupowych przy wyborze ofert? Z pewnością nie modą czy opiniami znajomych. Przede wszystkim ceną (87%), chęcią zaspokojenia konkretnej potrzeby (74%) oraz jakością usługodawcy lub producenta (53%).

Zdrowia i urody nigdy dość

Kobiety najczęściej wybierają oferty na usługi kosmetyczne lub fryzjerskie (71%), zabiegi dentystyczne i medyczne (61%), propozycje wyjścia do barów i restauracji (46%) oraz wyjazdy turystyczne (42%). Najmniej są natomiast zainteresowane ofertami na akcesoria, urządzenia i gadżety (29%) oraz na kursy i szkolenia (21%). Zaskakuje stosunkowo niskie zainteresowanie kuponami zniżkowymi na zakup butów lub ubrań – tylko 32% wskazań.

Jeszcze większym zaskoczeniem są wyniki pytania, jakie oferty powinny pojawiać się na w serwisach oferujących zakupy grupowe. Okazuje się bowiem, że panie chcą jeszcze więcej… usług kosmetycznych lub fryzjerskich (53%), zabiegów medycznych i pobytów w SPA (45%) oraz ofert barów i restauracji (41%), a także propozycji kulturalnych i rozrywkowych (39%). Zdecydowanie mniejsze przejawiają natomiast zainteresowanie ofertami zabawek i akcesoriów dla dzieci (19%) czy zniżkami na samochody i mieszkania (14%).

Chwila dla siebie i bliskich

Paradoksalnie, podejście kobiet do zakupów grupowych jest bardzo indywidualne. Z zakupionych ofert korzystają przede wszystkim samodzielnie (47%) lub z najbliższą osobą (44%). Jeśli połączyć to z faktem, że trzy na cztery klientki portalu przy wyborze oferty kieruje się konkretną potrzebą, wyraźnie widać, że zakupy grupowe są dla wielu kobiet sposobem na zadbanie o siebie lub pielęgnację związku za stosunkowo niewielką cenę.