Eksperci Instytutu co roku przed świętami Bożego Narodzenia informują, co Szwedzi chcieliby znaleźć pod choinką. Biorą pod uwagę dane o sprzedaży, innowacyjność produktów, analizują, w jakim stopniu są one charakterystyczne dla czasów, w których żyjemy.
W 2011 roku warunki te najlepiej spełniła paczka z żywnością, często z ekologicznymi warzywami, owocami, produktami delikatesowymi, do których dołączane są przepisy lub nawet odpowiednie wino. Istnieją różne wersje zestawów, np. dla wegetarian. Oferowane są abonamenty, aby klienci nie martwili się, co każdego dnia mają kupić na obiad.
"Popularność zestawów z żywnością pokazuje, że ludzie są zapracowani i nie chcą tracić czasu na zakupy" - mówi Emma Hernell z Instytutu Analizy Handlu. "Dla sklepów to sposób na zwiększenie sprzedaży przez internet, gdzie pojedyncze produkty spożywcze nie sprzedają się tak dobrze, jak właśnie umiejętnie dobrane zestawy" - podkreśla Hernell.
Koszt torby z zakupami dla czteroosobowej rodziny na pięć obiadów, w zależności od rodzaju produktów, wynosi od 749 koron (ok. 360 złotych) do nawet 1390 koron (672 złote).
W 2010 roku za najlepszy prezent w Szwecji uznano tablet, czyli mały komputer z dotykowym ekranem bez klawiatury.
W poprzednich latach najpopularniejszymi prezentami świątecznymi były m.in.: nawigacja satelitarna, płaski telewizor, odtwarzacz DVD, telefon komórkowy, ale także np. chiński wok czy książka kucharska.