W ostatnich dwóch latach bardzo wielu Polaków doświadczyło zakażenia COVID-19 osobiście lub w najbliższym otoczeniu. Bezpośredni kontakt z koronawirusem lub z osobami zakażonymi skutkował izolacją lub kwarantanną. Co zaskakujące, dla wielu osób nie były one przeszkodą w podejmowaniu się zadań zawodowych.

Reklama

Kwarantanna i izolacja w świecie pracy

Podczas ostatnich dwóch lat wiele osób było zmuszonych dostosować swoje życie zawodowe do wymogów izolacji w trakcie przebiegu COVID-19 lub kwarantanny z powodu kontaktu z chorymi lub podejrzanymi o zakażenie koronawirusem. Podczas obu form odosobnienia, osoby nimi objęte miały obowiązek przebywać w miejscu zamieszkania. Ten stan rzeczy wpływał na organizację pracy i zakłócał wykonywanie obowiązków w wielu firmach.

Sytuacja uległa wyraźnej zmianie 28 marca 2022 r., kiedy zostały zniesione izolacja i kwarantanna, obowiązujące od początku pandemii COVID-19. Osoby zakażone koronawirusem będą otrzymywały zwolnienia lekarskie i izolowały się samodzielnie w domu, jak w wypadku innych chorób. Jak izolacja i kwarantanna wpływały przed tymi zmianami na sposoby wykonywania obowiązków? To sprawdzamy w kolejnym tekście omawiającym wyniki raportu Pracuj.pl „Dwa lata nowej normalności” – przygotowanego na podstawie badań opinii użytkowników serwisu, przeprowadzonych na początku marca 2022 roku.

Blisko połowa pracowała w trakcie kwarantanny/izolacji

Część respondentów, którzy przechodzili izolację lub kwarantannę, wykonywało w tym czasie obowiązki zawodowe z domu. Na pytanie, czy zdarzało im się wykonywać pracę zawodową podczas izolacji czy kwarantanny związanej z zakażeniem COVID-19, twierdząco odpowiedziało 48% badanych. Można przypuszczać, że praca w tym czasie wiązała się albo z łagodnym przechodzeniem choroby, albo z chęcią lub koniecznością wykonywania pracy mimo okresu odosobnienia.

Formalnie pracownicy w trakcie tych form odizolowania mieli możliwość, za zgodą pracodawcy lub zatrudniającego, świadczyć obowiązki określone w umowie w trybie pracy zdalnej i pobierać z tego tytułu wynagrodzenie. W wypadku osób samozatrudnionych, formalności było mniej i wiele zależało od bezpośrednich ustaleń z firmami, z którymi się pracowało.

Reklama

Poczucie odpowiedzialności ważniejsze od presji

Najbardziej popularną, wskazaną przez 62% respondentów motywacją do realizacji zadań zawodowych w trakcie izolacji lub kwarantanny, była odpowiedzialność za swoje obowiązki i niechęć do obciążenia nimi współpracowników. Prawie tyle samo badanych – 61% – podało jako powód dobre samopoczucie, które wynikało z łagodnych objawów lub braku innych przeszkód w wykonywaniu pracy w trybie zdalnym. Na trzecim miejscu wśród motywacji uplasowały się obawy przed zaległościami powstającymi w trakcie nieobecności, które wskazało 34% respondentów. Łatwo zauważyć, że drugie i trzecie miejsce dzieli prawie 30 punktów procentowych.

Poczucie odpowiedzialności czy wysoka ocena własnego samopoczucia były indywidualne dla każdej z osób przechodzących izolację lub kwarantannę. Jednak gorszą i mniej jasną sytuacją jest ta, w której praca podczas kwarantanny czy izolacji wynika ze złej organizacji pracy w firmie czy też presji nakładanej przez pracodawcę. 31% badanych wskazało jako motywację do pracy w tym czasie brak osób, które mogły ich zastąpić w wykonywaniu zadań, wymagających unikalnych zdolności. Natomiast 27% stwierdziło, że nie miał ich kto zastąpić, bo w ich firmie jest za mało pracowników. 26% respondentów odpowiedziało, że pracowali w trakcie czasu odosobnienia, bo ich przełożony oczekiwał od nich wykonywania zadań zawodowych.

- Czas pandemii nauczył nas wszystkich dostosowania się do pracy w różnych warunkach, także domowych, czasem w otoczeniu osób chorujących. Część osób, mimo izolacji lub kwarantanny, decydowało się wykonywanie swoich zawodowych obowiązków. Większość podjęła tę decyzję całkowicie samodzielnie, motywowana dobrym samopoczuciem czy poczuciem obowiązku. Można powiedzieć, że korzyść w takiej sytuacji była obopólna. Niestety ¼ naszych respondentów przyznała, że pracodawcy oczekiwali od nich wykonywania obowiązków w tym czasie. To niepokojący sygnał i wskazówka, że część pracodawców wywierała presję na swoich pracownikach, by mimo trudności związanych z COVID-19 na bieżąco wykonywali swoje zadania - komentuje Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań użytkowników w Grupie Pracuj.

Coraz lepsze warunki do pracy w domu

Po dwóch latach pandemii widać, że coraz więcej osób posiada w domu odpowiednie warunki, sprzęt i narzędzia, które są niezbędne do wykonywania pracy. Także pracodawcy coraz częściej rozumieją konieczność wyposażania pracowników w odpowiednie narzędzia. Pomaga też rosnąca popularność pracy zdalnej, która w trakcie pandemii stała się powszechna w niektórych branżach. To wszystko sprawia, że wykonywanie obowiązków zawodowych w trakcie konieczności przebywania w domu stało się łatwiejsze dla wielu pracowników i często jest ich wyborem.