Liczba kobiet na stanowiskach zarządczych powoli rośnie, co potwierdza badanie przedstawione w raporcie PKPP Lewiatan pt. „Przedsiębiorcy na Dolnym Śląsku”. Wynika z niego, że założycielką lub szefową co trzeciej firmy jest kobieta. Co więcej, Polki wyprzedzają w tym względzie inne Europejki. Badanie wykazało, że w 43 dolnośląskich spółkach giełdowych w zarządzie zasiada łącznie 20 kobiet, zaś w ich radach nadzorczych 30 pań. Jeśli chodzi o sektor usług dla biznesu, raport opracowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) potwierdza, że w centrach usług większość pracowników stanowią kobiety.
Zajmowanie stanowisk decyzyjnych przez kobiety jest dziś coraz bardziej widoczne, ponieważ częściej doceniane są nie tylko kompetencje merytoryczne w danej dziedzinie, ale również umiejętności miękkie, tak ważne w zarządzaniu. Zdolność doboru odpowiednich narzędzi do kierowania zespołem, właściwego sposobu komunikacji czy mechanizmów do rozwiązywania konfliktów to domena kobiet, która odgrywa obecnie równie ważną rolę jak wysokie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe. Szefowie firm coraz częściej zdają sobie również sprawę, że różnorodność personelu pod względem płci powoduje „efekt synergii”, który jest kluczem do sukcesu na konkurencyjnym rynku .
- Z mojego doświadczenia zawodowego wynika, że mieszane zespoły, składające się z kobiet i mężczyzn, są najbardziej efektywne. Kobiety wnoszą odmienne spojrzenie na wiele spraw, pozytywnie wpływają na kulturę organizacyjną firmy, a także mają bardziej rozwinięte umiejętności analityczne i komunikacyjne, co przekłada się na lepszą współpracę w zespole. Mężczyźni widzą wiele zagadnień bardziej globalnie i perspektywicznie. Dzięki temu męskie i kobiece predyspozycje i cechy charakteru na zasadzie uzupełniania się przynoszą firmie największe korzyści – przyznaje Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego HP.
Okazuje się, że istnieje zależność pomiędzy równowagą płci na wysokich stanowiskach w firmie a jej dobrymi wynikami finansowymi i ogólną kondycją. Co więcej, zatrudnianie kobiet na stanowiskach menedżerskich przekłada się na większe zaangażowanie firmy w działania z zakresu CSR. Te mechanizmy potwierdzają także badania przeprowadzone przez międzynarodową organizację Catalyst i naukowców Harvard University.
>>> ZOBACZ RÓWNIEŻ!