Do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje on określonych składników odżywczych oraz odpowiedniej dawki odpoczynku. Zrób uczciwy bilans tego, co jesz i jaki prowadzisz tryb życia. Ważny jest każdy drobiazg. Gotujesz w domu czy kupujesz gotowe dania mrożone lub w proszku? Jesz regularnie posiłki czy non stop chrupiesz dietetyczne batoniki, popijając napojem typu light? Poniżej zamieszczamy listę przeszkód, które utrudniają odzyskanie szczupłej sylwetki. Zacznij je omijać, a przekonasz się, że diety nie będą ci już potrzebne!

Reklama

1. CIĄGŁE NIEDOSYPIANIE

• Szkodzi, bo: zakłóca gospodarkę hormonalną - obniża poziom leptyny hamującej głód, za to podnosi poziom greliny, która pobudza apetyt i spowalnia spalanie tkanki tłuszczowej.

• Pomoże ci: 7-8 godzin snu, przy kłopotach z zasypianiem - szklanka mleka.

2. DŁUGOTRWAŁE SMAŻENIE

• Szkodzi, bo: składniki nasiąkają tłuszczem (potrawa jest wysokokaloryczna) i nawet w oleju roślinnym wytwarzają się toksyczne substancje.

• Pomoże ci: smażenie bez tłuszczu, na teflonie lub krótkie, w woku.

3. RANO - NIC, NOCĄ - UCZTA

• SzkodzI, bo: potrzebujesz energii z samego rana, a nie nocą. Późny posiłek twój organizm skumuluje w postaci tłuszczu.

• Pomoże ci: hasło: śniadanie jedz za dwóch, kolację lepiej oddaj.

> czytaj dalej



4. WIARA W CUDOWNE DIETY

• Szkodzi, bo: ciągle łudzisz się myślą, że krótkotrwała dieta czy reklamowany specyfik rozwiążą twój problem z wagą.

Efekt: nawet jeśli uda ci się zrzucić parę kilo, wkrótce odzyskujesz je, i to z nawiązką.

Reklama

• Pomoże ci: wiedza o tym, czego twój organizm potrzebuje. Przekonasz się, że uboga dieta odchudzająca szkodzi twojej urodzie i tylko radykalna zmiana sposobu odżywiania na dobre poprawi sylwetkę.

5. PODSTĘPNE PRZEKĄSKI

• Szkodzą, bo... nawet nie zauważasz, ile ich zjadasz. Małe opakowanie chipsów to już 150 kcal.

• Pomoże ci... Jeśli już musisz, chrup co innego - seler, jabłko, orzechy.

6. ŚLEPE ZAUFANIE DO PRODUCENTÓW

• Szkodzi, bo: reklamowe hasła nie zawsze mówią prawdę o wartości produktu.

• Pomoże ci: lektura etykiety, zanim coś kupisz. Unikaj produktów z długą, mało czytelną listą składników, sprawdzaj zawartość tłuszczu, cukru i konserwantów.

> czytaj dalej



7. CIĄGŁY STRES

• Szkodzi, bo: utrudnia trawienie i przyswajanie składników odżywczych. Poza tym potrzebujesz wtedy pozytywnych bodźców i... sięgasz po batonik.

• Pomoże ci: sztuka relaksu. Gdy jesteś zdenerwowana, pójdź na krótki spacer, włącz ulubioną płytę, napij się wody albo soku.

8. PRZEKONANIE, ŻE BIAŁKO TUCZY

• Szkodzi, bo... białko to podstawowy budulec komórek. Jego niedobór szkodzi twojej urodzie (skóra się wysusza, słabną mięśnie). Białko jest też dobrym spalaczem tłuszczu.

• Pomoże Ci... umiar. Jedz małe porcje chudego mięsa, ryby, warzywa strączkowe.

9. MAŁE DOKŁADKI

• Szkodzą, bo: w sumie zjadasz więcej, niż myślisz. Pozbawiasz się w ten sposób kontroli nad tym, ile jesz.

• Pomoże ci: wolniejsze tempo jedzenia, bo twój mózg dopiero po 20 min. otrzymuje sygnał, że jesteś syta. Nie spiesz się z dokładką.

> czytaj dalej



10. NAGŁY POMYSŁ: "OD JUTRA SIĘ ODCHUDZAM!"

• Szkodzi, bo: twój organizm ma swój rytm i np. w drugiej połowie cyklu gromadzi wodę, więcej też wtedy jesz. Szkoda dobrych chęci.

• Pomoże ci: czas po miesiączce. Nie będzie Cię męczył wilczy apetyt i szybciej schudniesz.

11. GŁODÓWKA

• Szkodzi, bo... osłabia organizm i naraża cię na efekt jo-jo. Jest dobra jako sposób na oczyszczenie organizmu, a nie na zrzucenie nadwagi.

• Pomoże ci... redukcja porcji. Po prostu jedz o 500 kcal mniej.

12. BIAŁE WĘGLOWODANY

• Szkodzą, bo: prawie nie ma w nich błonnika i witamin, które przyspieszają trawienie i spalanie tłuszczu. Dostarczają jedynie energii.

• Pomoże ci: łyżka otrębów dodana do jogurtu, zrezygnowanie z białego pieczywa.

> czytaj dalej



13. MIŁE UŻYWKI

• Szkodzą, bo: alkohol to kalorie, które spalasz najpierw. A kalorie z posiłków czekają i... odkładają się.

• Pomoże ci: Unikaj picia alkoholu późno wieczorem.

14. ZWODNICZY NAPIS LIGHT

• Szkodzi, bo: uważasz, że produkty light możesz jeść w dowolnych ilościach.

• Pomoże ci: rozsądek. Jedz je tak, jakby były pełnotłuste (nie więcej!), wtedy osiągniesz oczekiwany efekt.

15. MAŁO OZNACZA DIETETYCZNIE

• Szkodzi, bo: od "ile” ważniejsze jest "co” jesz.

• Pomoże ci: jedzenie produktów wspomagających spalanie tłuszczu, np.: białka, warzyw, pełnych ziaren.

PRZECZYTAJ TAKŻE: >>> Osiem magicznych zasad odchudzania oraz >>> Dlaczego twoja dieta nie działa