Mało znany balet "Źródło", stworzony przez Leo Delibesa, został wystawiony po raz pierwszy w Paryżu w 1866. Tak zwany "balet bez słów", ukazujący baśniową Persję, pełen jest romantycznych motywów, takich jak przenikanie się świata realnego i irracjonalnego (zamieszkanego przez nimfy i elfy) i fascynacja Orientem.

Reklama

Christian Lacroix nigdy nie ukrywał swojej pasji Bliskim Wschodem, a jego kreacje często nawiązywały do tamtejszej sztuki tradycyjnej. Choreograf baletu, Jean-Guillaume Bart, nie mógł więc sobie wymarzyć lepszego kostiumologa.

"Wymyślając kostiumy, starałem się dotrzeć do pewnego rodzaju ponadczasowości, pełnej romantyzmu i orientalizmu. Starałem się stworzyć stroje, które są świadectwem minionych czasów, jak muzyka i sam balet" - tłumaczy Christian Lacroix.

Projektant stworzył sto kostiumów, spośród których 39 było rekonstrukcjami oryginałów z XIX wieku. Hafty, diademy, sari, tutu (sztywne spódnice baletnic), turbany, wszystko bogato udekorowane różnokolorowymi kryształami Swarovskiego. Jak kreacje haute couture, z których zasłynął Christian Lacroix, kostiumy tancerzy urzekają swoim bogactwem, wyrafinowaniem i elegancją.

Reklama

Jednak projektując stroje Lacroix nie kierował się jedynie kryteriami estetycznymi. Kostiumy tancerzy muszą być przede wszystkim wygodne i solidne na tyle, aby przetrwać kilkadziesiąt zmian i prań. "To nie jest pokaz mody, nikt nie będzie stał na baczność, tancerze są w ciągłym ruchu i trzeba to wziąć pod uwagę projektując kostiumy" - tłumaczy Jean-Guillaume Bart, choreograf baletu "Źródło".

Jako student Christian Lacroix częściej myślał o pracy kostiumologa niż o modzie. Mimo to dziś ma za sobą ponad 25-letnią karierę projektanta pret-a-porter i haute couture. Jak sam przyznaje: "projektowanie ubrań pasjonowało mnie przez tak długi czas między innymi dlatego, że moja moda była bardzo teatralna i inspirowana od zawsze folklorem".

Odchodząc ze swojego domu mody w 2009, Lacroix zaczął poświęcać więcej czasu projektom teatralnym. Obecnie pracuje nad kostiumami do opery "Don Pasquale" dla Teatru Pól Elizejskich, do "Mieszczanina szlachcicem" dla Teatru Bouffes du Nord i do "Madame Butterfly" dla Opery w Hamburgu.

Christian Lacroix nie przestaje zadziwiać swoimi inicjatywami. Oprócz kostiumów, projektuje również pociągi, tramwaje, hotele, ilustracje do książek, medale ślubne, bo jak sam mawia: "oprócz teatru interesuje mnie również teatralizowanie codzienności".