Artykuł został opublikowany na stronie "Vogue Italia" 5 sierpnia. Ilustrowały go duże, złote kolczyki-koła. W krótkim tekście dziennikarka Anna Bassi wyjaśniła trwający od 2010 roku trend na biżuterię tego typu.

Reklama

"Biżuteria od zawsze flirtowała z kolistymi kształtami, zwłaszcza w kolczykach. Najbardziej klasyczne z nich to te w stylu niewolniczym i kreolskim, czyli duże złote koła. O ile dawniej kojarzyły się z czarnoskórymi kobietami zniewolonymi i przywiezionymi do Stanów Zjednoczonych do pracy, dziś są symbolem czystej wolności..." - napisała redaktorka.

Już po kilku godzinach od publikacji wokół artykułu wybuchła burza. Krytyczne komentarze napłynęły z całego świata, a włoski "Vogue" skrytykowany został za "haniebną" próbę "upiększenia niewolnictwa".

Jeden z blogerów napisał, że "nie ma nic modnego w historii zniewolenia mieszkańców Afryki". Szybko dołączyli do niego inni i magazyn zmuszony był wycofać artykuł, a także zamieścić na swojej stronie przeprosiny.

Redaktor naczelna Franca Sozzani tłumaczyła się, że problem wynikał ze złego tłumaczenia i włoskie słowo opisujące ten typ kolczyków należało przetłumaczyć jako "kolczyki w stylu etnicznym", a nie "niewolniczym".

To nie pierwszy raz, gdy magazyn Sozzani wywołuje takie kontrowersje. W lipcu 2008 roku zdecydowała się ona wydać numer w całości poświęcony osobom czarnoskórym. Sozzani jest także inicjatorką kampanii "Vogue.it Against Pro-Anorexia Websites", która walczy ze stronami promującymi wśród młodych dziewczyn anoreksję.