Kiedy można dzwonić na telefon zaufania?

Z telefonu można skorzystać w każdej sytuacji, w której dziecko lub nastolatek wymaga pomocy. Część telefonów jest dostępna całodobowo, niektóre w wybranych dniach i godzinach.

Telefony zaufania – kto odpowiada na zgłoszenie?

Reklama

Dyżurującym jest zazwyczaj psycholog, pedagog, psychiatra lub inny specjalista przygotowany do kontaktu z dziećmi i młodzieżą. Specjalnemu szkoleniu – m.in. w kwestii interwencji kryzysowych – podlega również każdy dyżurujący wolontariusz.

Reklama

Czy telefon zaufania jest anonimowy?

Tak, komunikacja telefoniczna, online i za pomocą czatu jest zawsze anonimowa.

Czy telefon zaufania działa?

Skuteczność telefonów widać w statystykach udostępnianych przed instytucje i fundacje. Przykładowo – telefon Rzecznika Praw Dziecka zanotował w 2022 roku ok. 60 tys. połączeń. Podobne statystyki telefoniczne za rok 2022 przedstawiła Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – dodatkowo pracownicy organizacji odpowiedzieli w zeszłym roku na ponad 8 tys. wiadomości online.

116 111 – Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Reklama

Telefon prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Dostępny całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatny i anonimowy. Rozmowy prowadzą doświadczeni psycholodzy i pedagodzy konsultanci. Jak podaje fundacja:

Możesz porozmawiać z nami o przyjaźni, miłości, dojrzewaniu, kontaktach z rodzicami, rodzeństwem czy problemach w szkole. O emocjach, których doświadczasz. O złości, smutku, zniechęceniu, poczuciu bezsilności, gdy czujesz się dyskryminowany – Ty lub ktoś z Twoich znajomych. Kiedy, coś Ci się przydarzyło albo kiedy niepokoisz się wydarzeniami w Twoim otoczeniu.

Jeżeli rozmówca nie czuje się komfortowo z kontaktem telefonicznym, na stronie https://116111.pl/napisz/ może skorzystać z opcji wysłania wiadomości. Dostępny jest również kontakt za pomocą live chatu. Dostęp codziennie w godz. 12.00-24.00: https://116111.pl/czatuj/

Inne telefony pomocowe dla dzieci i nastolatków

800 12 12 12 – interwencyjny telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka, darmowy, całodobowy.

800 119 119 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Czynny codziennie w godz. 14:00-22:00, bezpłatny, anonimowy. Dostęp do kontaktu z psychologiem, psychoterapeutą, pedagogiem. Dostęp do czatu online ze specjalistą: https://800119119.pl

19288 Młodzieżowy Telefon Zaufania, pon.-pt. 15:00-19:00.

22 635 93 92 – Młodzieżowy telefon zaufania do rozmów o seksie.Piątkowe Pogotowie Pontonowe pt. 16.00-20.00.

519 047 370Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno-Terapeutyczna dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem “OPTA” – pt. godz. 10:00-14:00, dla dzieci i młodzieży w wieku 5-21 lat oraz ich rodziców.

800 080 222 – całodobowa, bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli.

22 484 88 04 ITAKA Telefon Zaufania Młodych, dyżury psychologów pon.-sob. 12:00-20:00.

Telefony kryzysowe, zgłoszenia interwencji

116 000 – Telefon w sprawie zaginionego dziecka i nastolatka.

22 425 98 48 – Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna, pon.-pt. 17:00-20:00, sob. 15:00-17:00.

800 120 226Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, bezpłatny, pn.-pt. godz. 9.30-15.30. Sytuacje przemocy w rodzinie, kryzysy, procedura „Niebieskiej Karty” (zgłoszenie przemocy).

22 668 70 00Poradnia Telefoniczna Niebieskiej Linii, całodobowa, dla osób w kryzysie emocjonalnym i doświadczających przemocy domowej.

22 594 91 00Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, płatny (taryfa standardowego połączenia), dostępny śr.-czw. 17:00-19:00.