Malec czepia się wszystkich mebli, twojej nogi - za wszelką cenę chce poznawać świat z pozycji stojącej. Jego ruchy są coraz bardziej precyzyjne. Potrafi ocenić odległość i dotrzeć do upatrzonego celu, na przykład kosza na śmieci..

W zależności od postępów, jakie do tej pory poczyniło twoje dziecko, teraz może nieco zwolnić. Potrzebuje trochę czasu, by ćwiczyć, koordynować i doskonalić swoje nowe umiejętności.

Reklama

Twoje dziecko zaczyna dostrzegać i rozumieć relacje pomiędzy przedmiotami. Potrafi dostosować chwyt do wielkości przedmiotu, po który sięga. Dopasowuje mniejszy przedmiot do otworu w większym, buduje wieże z dwóch klocków, a nawet zbiera przedmioty, które później ustawia. Zaczyna też rozumieć, że przedmioty i ludzie nadal istnieją, kiedy ich nie widzi. Potrafi sobie wyobrazić, że kiedy opuszczasz pokój, nadal jesteś blisko. Mimo, że ceni sobie swoją niezależność, ciągle chce się bawić w tym samym pokoju, co ty i potrzebuje ciągłego potwierdzania, że wszystko jest w porządku.

Innym przejawem niezależności twojego dziecka jest jego gotowość do przejścia z karmienia piersią na butelkę. Zanim zdecydujesz się na taką zmianę, skonsultuj to z pediatrą. Jeśli nadal karmisz, dziecko może wykazywać mniejsze zainteresowanie piersią, jednak ciągle potrzebuje bliskości jaką ono zapewnia. Jeśli nie chce pić z butelki, zastanów się, czy nie podać mu mleka z kubka niekapka, ale nie zabieraj mu butelki zbyt pochopnie.

Maluch mówi „mama”, „tata”, ale jeszcze bez rozumienia. Potrafi wskazać na misia czy lalę, gdy zapytasz gdzie są. Rozmawiaj z nim często, pokazuj i nazywaj znane przedmioty i mów mu, co robisz, a wkrótce będzie umiało reagować na polecenia typu „Zrób pa pa” czy „Tego nie wolno”

Dziecko zaczyna interesować się obrazkami w książeczkach. Fascynuje je lustro

Rozwój fizyczny

Reklama

Potrafi przejść z siadu do leżenia

Klaszcze w dłonie i uderza jednym przedmiotem w drugi

Podnosi i manipuluje dwoma przedmiotami, każdym w jednej ręce

Umie stać, jeśli jest podtrzymywane

Trzymane pod pachami wykonuje ruchy chodzenia

Pełzając umie się obracać

Potrafi się wspinać

Rozwój społeczny

Może zacząć samodzielnie siadać na nocniku

Chce się bawić w pobliżu rodziców

Celowo wybiera do zabawy konkretną zabawkę

Może się uczyć chronić siebie i swoją własność

Szuka odebranych lub schowanych przez dorosłych przedmiotów

Zaczyna rozpoznawać nastroje innych

Inicjuje zabawę

Naśladuje kaszel, mlaskanie językiem i syczenie

Zaczyna się popisywać, jeśli zauważy aplauz otoczenia, powtarza czynność

Rozwój umysłowy

Odnajduje zabawkę, jeśli widzi, że ją ukryliśmy

Zaczyna się nudzić, jeśli powtarzamy te samą zabawę

Może pamiętać zabawę, w którą się bawiło poprzedniego dnia

Potrafi spełniać proste polecenia

Zaczyna bać się wysokości