Przy pedałach w rowerach dziecięcych nie może być strzemion ani mechanizmów zatrzaskowych, aby młody cyklista w razie niebezpieczeństwa mógł szybko podeprzeć się nogą. Wynika to z decyzji Komisji z 29 listopada 2011 r. sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać normy europejskie dotyczące rowerów, rowerów dziecięcych i bagażników rowerowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, która jutro wchodzi w życie.
Zgodnie z nowymi wymaganiami w jednośladach dla dzieci niedozwolone jest stosowanie szybkozamykaczy. Jest to rozwiązanie zastępujące śrubę, które w innych rowerach umożliwia szybszą zmianę wysokości siodełka czy odpięcie koła.
Producenci rowerów dziecięcych muszą je wyposażyć w dwa hamulce – przedni i tylny. Przedni ma mieć taką siłę, by jego naciśnięcie nie powodowało zblokowania przedniego kółka. Konstrukcja takiego pojazdu dla najmłodszych nie może też stwarzać zagrożenia uwięźnięcia w żadnej z możliwych pozycji regulowania siodełka. Ponadto tylne kółka podporowe, które pozwalają utrzymać równowagę, muszą dać się zamontować i zdjąć bez konieczności zwalniania mocowania osi tylnego koła.
Wchodzące w życie wymagania obejmują także bagażniki rowerowe: zanim trafią one na rynek, muszą przejść badania ustalające ich stabilność i trwałość, a także odporność na zmęczenie materiału i na działanie temperatury. Nabywca bagażnika musi otrzymać m.in. informacje o maksymalnym ciężarze, jaki może w nim przewozić.
Reklama