Jako klient jesteś dziś górą. Dla każdego operatora jesteś łakomym kąskiem i możesz na tym jedynie skorzystać. Poniżej krok po kroku doradzimy ci, w jaki sposób wybrać optymalny, dopasowany specjalnie dla Ciebie, rodzaj połączeń telefonicznych, a w tabeli przestawimy oferty różnych operatorów.

Rozważ za i przeciw
Przede wszystkim pomyśl, czy tradycyjny telefon domowy w ogóle jest ci potrzebny. Możesz z niego zrezygnować bez trudności.
Zastanów się:
● gdzie i kiedy najczęściej dzwonisz? To decyduje o tym, jaki abonament będzie najbardziej odpowiedni do Twoich potrzeb.
● ile czasu spędzasz w domu? Jeżeli mało (długo pracujesz, często wyjeżdżasz), może warto zrezygnować z telefonu stacjonarnego na rzecz komórki. Jeżeli więcej, przy przeglądaniu ofert skup się na tych z najniższym abonamentem.
● Czy masz telefon komórkowy? Jeżeli tak, może zastąpiłby domowy? Operatorzy sieci komórkowych mają niekiedy w swojej ofercie specjalne taryfy "dla domu". Lepiej płacić jeden abonament niż dwa.
● Czy masz w domu komputer i internet? Telefonia internetowa jest tańsza.

Poznaj operatorów
Sprawdź, którzy operatorzy oferują usługi telekomunikacyjne w Twoim regionie. Nie wszyscy obejmują swoją ofertą całą Polskę.

Porównaj oferty
Zastanów się, jak intensywnie używasz telefonu w domu. Właśnie od tym kątem powinieneś wybrać najtańszą opcję taryfy czy abonamentu. Jeśli rozmawiasz mało, bezużyteczna jest dla ciebie droga taryfa z mnóstwem darmowych minut i innych promocji. I tak nie będziesz w stanie ich wykorzystać. Jeśli rozmawiasz dużo i długo, bardzo przepłacisz, mając taryfę z niskim abonamentem i bez jakichkolwiek upustów. Zapłacisz za większość "przegadanych" minut. Kieruj się więc wyłącznie własnymi potrzebami. Gdy już będziesz wiedział, co jest Ci potrzebne, porównaj oferty kilku operatorów (najpierw sprawdź, czy działają tam, gdzie mieszkasz).
Szczególnie powinny cię interesować:
cena abonamentu i co on obejmuje
● opłata za minutę połączenia
● opłata, którą musisz wnieść za podłączenie usługi do sieci.

Nie daj się oszukać
Nie podejmuj pochopnych decyzji! Nie daj się namówić na zmianę już posiadanego abonamentu po krótkiej rozmowie z konsultantem innej firmy. Oferta, którą ci przedstawi, zawsze będzie dostępna, a reklamowana promocja czy obniżka cen zapewne pojawi się znowu. Decyzję powinieneś podjąć dopiero wtedy, gdy zapoznasz się z ofertami kilku teleoperatorów.

Czytaj dokładnie regulaminy taryf. Znajdziesz tam informacje, które najczęściej w ogóle nie są podawane w reklamach czy w infolinii, np. że oferta darmowych rozmów w weekendy jest przeznaczona tylko do abonentów konkretnej taryfy. Nie sugeruj się również porównaniami, jakie znajdziesz na stronach internetowych poszczególnych operatorów. Lepiej zorientować się samemu, co każdy z nich proponuje. Możesz pójść do punktu obsługującego daną sieć i poprosić o informacje na piśmie.

Sprawdź oferty łączone
Część operatorów dysponuje ofertami łączonymi. Obejmują one np. jeden abonament na telefon i internet lub na telefon, internet i telewizję kablową. Oferta łączona kosztuje mniej, niż gdybyś wykupił te usługi oddzielnie.

Przenieś numer
W wypadku telefonii stacjonarnej praktycznie zawsze masz możliwość zmiany operatora w ciągu 30 dni od dnia kończącego okres rozliczeniowy. Tak więc nie przywiązuj się do jednej firmy. Jeśli możesz sporo oszczędzić, przenosząc się do innej, zrób to. Nie bój się również, że będziesz musiał zmienić numer. Teraz możesz się przenieść do innego operatora razem z nim. Wystarczy, że u nowego dostawcy usługi złożysz odpowiedni wniosek (formularz dostaniesz w biurze obsługi). Na jego rozpatrzenie poczekasz 7 dni. Może on zostać odrzucony tylko w dwóch przypadkach: jeżeli nie ma możliwości technicznych przeniesienia lub zasięgu albo gdy numer zmienia strefę.

Czekaj na okazję
Nieco trudniej zmienić operatora w sieci komórkowej. Aby się przenieść do innej, musisz niestety czekać na wygaśnięcie terminowej umowy z aktualną siecią, inaczej narażasz się na kary. Można ich jednak uniknąć. Za każdym razem, gdy operator zmienia regulamin usługi, masz prawo rozwiązać z nim umowę. I to bez konsekwencji. Uwaga! Jeżeli przerwa w przeniesienia numeru będzie dłuższa niż 24 godziny, masz prawo żądać odszkodowania.