Ćwiczenie 1 (1godz.)
Naucz się słuchać i mówić tak, by Cię rozumiano.

Usiądźcie z partnerem naprzeciwko siebie. Upewnijcie się, że nikt nie będzie Wam przeszkadzał. Pomyślcie, jak możecie się wspólnie zrelaksować po ukończeniu zadania.

Pozwól partnerowi przez ok. 30 minut opowiedzieć o tym, co go dręczy, denerwuje, czego nie lubi. Nie wolno Ci przerywać jego wypowiedzi ani w żaden sposób jej komentować. Słuchaj uważnie, o czym mówi druga osoba. Gdy partner skończy opowiadać, zamieńcie się rolami. Obowiązują go takie same zasady słuchania, jak Ciebie. Gdyby Wasze monologi były dla Was zbyt długie, skróćcie czas przemawiania do 20 minut.

Gdy obie wypowiedzi dobiegną końca, wstańcie i zajmijcie się czymś zupełnie innym. Zacznij gotować obiad, powieś pranie, włącz ulubiony program w telewizji. Nie wolno wam analizować, ani w żaden sposób komentować waszej konwersacji przez następne 48 godzin.

Rady dla mówiącego:

• w pełni wykorzystaj swój czas na mówienie, nie zastanawiaj się nad analizowaniem swoich problemów,
• mów o wszystkim, co Ci leży na sercu, ale unikaj narzekania,
• spróbuj mówić tylko o swoich uczuciach i opiniach,
• jeśli Twoja wypowiedź jest druga w kolejności, postaraj się nie odpowiadać na zarzuty partnera.

Rady dla słuchającego:

• bardzo uważnie słuchaj swojego partnera,
• trzymaj kontakt wzrokowy z mówiącym, kiwaj głową podczas jego wypowiedzi,
• nie krzyżuj ramion podczas słuchania,
• gdy nie rozumiesz, co partner ma na myśli, poproś o wyjaśnienie - nie rób tego wówczas, gdy masz inną opinię od mówiącego,
• nie przerywaj partnerowi jego wypowiedzi.

Jeśli zauważycie, że to ćwiczenie pomogło wam w rozumieniu siebie, postarajcie się stosować je regularnie. Ustalcie dogodny termin dla jego praktykowania, zmieniając kolejność waszych wypowiedzi. Gdybyście nie mogli się porozumieć, kto ma mówić pierwszy, rzućcie monetą.

Ćwiczenie 2
Rozwiązywanie problemów.

Nie stosujcie tego ćwiczenia, gdy jesteście bardzo zdenerwowani lub czujecie się zranieni przez partnera. Spróbujcie wyciszyć Wasze emocje.

Przygotuj kartkę papieru. Umieść na niej nagłówek

Spór między nami dotyczy…

Na jednej połowie kartki napisz swoje imię. Umieść pod nimi odnośniki:

• denerwuje mnie to, bo…
• częściowo jestem za to odpowiedzialna(y), bo…
• aby rozwiązać problem, powinniśmy… (wymień wszystkie pomysły, które przychodzą ci do głowy).

Na drugiej połowie napisz imię partnera i użyj tych samych odnośników. Gdy każde z was napisze swoje odpowiedzi, zacznijcie rozmawiać o możliwych rozwiązaniach problemu. Potem, dopiszcie na kartce:

Wspólnie sądzimy, że:
• zgadzamy się w kwestii…
• zmienię w sobie…
• mój partner zmieni w sobie…
• wspólnie porozmawiamy o tym, kiedy i jak zaprowadzimy zmiany w naszym życiu (ustalcie termin)

Jeśli starannie wykonacie ćwiczenie, pozwoli Wam to na rozwiązanie mniejszych dylematów, zanim urosną one do rangi wielkich problemów.



Oprac. na podstawie portalu bbc.co.uk.