Blisko 40% kobiet deklaruje, że jest główną osobą odpowiedzialną za zakup prezentów (a kolejnych 48% robi to wspólnie z inną osobą), a 48% Polek - właściwie jedyną osobą w rodzinie przygotowującą święta. Równocześnie aż 60% mężczyzn przyznaje, że obowiązek wyboru i zakupu podarunków przeważnie nie spoczywa na ich barkach (albo nie kupują żadnych prezentów, albo tylko wybrane), a tylko 28% uczestniczy w przedświątecznym sprzątaniu i gotowaniu. Blisko trzy czwarte mężczyzn w ogóle nie pomaga przy organizacji świąt lub robi to wyłącznie sporadycznie.
Na przygotowania świąteczne Polka poświęca średnio 5,5 dnia (mężczyzna 3 dni), a prawie 16% Polek zajmuje to nawet dwa tygodnie.
Jak wynika z badania „Polki same o sobie” aż 9 na 10 Polek uważa, że obowiązki domowe powinny być równo dzielone między członków rodziny.
- Tymczasem czas świąteczny po raz kolejny potwierdza, że kobiety stanowią logistyczne centrum domu, a tworzenie świątecznej atmosfery, organizacja rodzinnych spotkań, zakupy oraz wybór prezentów nadal leżą głównie w ich rękach – mówi Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet „Czujesz… czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet” (CeDeWu, 2011).
Pytania dotyczące świątecznych zwyczajów zostały zadane w listopadzie 2012 roku ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków i stanowią uzupełnienie do projektu „Polki same o sobie”, zrealizowanego we współpracy Garden of Words i Domu Badawczego Maison.