Bieliźniarstwo i gorseciarstwo to sztuka nie gorsza, niż malarstwo i rzeźbiarstwo, więc należy jej się miejsce w muzeum. do takiego wniosku doszli twórcy wystawy "The Evolution Of Underwear" (Ewolucja bielizny), zorganizowanej w londyńskim Fashion and Textile Museum.
Dzisiejsza zaawansowana technika bieliźniarska potrafi uczynić cuda, a firmy oferują pełen wybór przeróżnych modeli. Nie zawsze kobiety miały taki wybór: dawniej ograniczone były wymaganiami swojej epoki.
"Poza czysto funkcjonalną rolą, staniki zawsze pełniły funkcje dekoracyjne, aczkolwiek o takich stanikach, jakie znamy obecnie, można mówić dopiero od lat 50-tych, kiedy sukces Christian Dior's New Look i popularność Lany Turner pozwoliły wypromować dziarsko sterczący biust" - mówi kurator wystawy Dennis Nothdruft.
Co łączy kobiety i ich majtki? Wiele. Rola i pozycja kobiet w społeczeństwie ewoluowała, a wraz z nią - ich bielizna. W skrócie można by tę ewolucję strescić następująco: od "spłaszczmy je" przez "wypchnijmy je i wyeksponujmy" do "pozwólmy im żyć własnym życiem".
LATA 20-TE I 30-TE
To lata wojującej emancypacji i rozbuchanej - dopiero przecież odzyskanej - wolności obyczajowej. Moda tamtych lata widziała kobiety jako chłopczyce - krótkie włosy, proste fasony sukien o obniżonej talii, ukrywające kobiece krągłości. Podobnie bielizna - proste i wąskie kroje ukrywały a nawet spłaszczały kluczowe krągłości.
LATA 40-TE I 50-TE
Bielizna zaczęła określać krągłości dopiero w latach 40-tych. Ale prawdziwie zatryumfowała w latach 50-tych za sprawą Christian Dior's New Look. Abu osiągać - lub podkreślać - kształty klepsydry produkowano bieliznę opiętą w talii i akcentującą biust. To dzięki nim zapamiętamy Marilyn Monroe i Ritę Hayworth jako ikony kobiecości.
LATA 70-TE
Te sztywne pancerze utrudniające oddychanie i czyniące z biustów strzeliste kłujące działa nie były w smak paniom. Feminizm postanowił uwolnić kobiety od opresji ciasnych staników i w latach 70-tych zapanowała moda na lekką bieliznę, wygodna i pozbawioną natrętnych ozdób. Bawełna, satyna i jedwab na kobiecych ciałach przybrały formę lekkich i luźnych staników, koszulek i szortów. "Nawet, jeśli kobiety nie paliły staników, bielizna ta jest świetnym przykładem na to, jak marketing odpowiada na klimaty społeczne" - mówi Dennis Nothdruft.
LATA 90-TE
Oto epoka bezkonkurencyjnego królowania stanika push up. Rozpoczęła ją w 1994 roku Eva Herzigova ze słynną kampanią 'Hello Boys' firmy Wonderbra. Bielizna była wygodniejsza, niż w lkatach 50-tych, ale też nie ukrywała krągłości, jak ta "feministyczna" z lat 70-tych. Staniki podnoszące piersi eksponowały kształty, a nawet... poprawiały naturę.
WSPÓŁCZESNOŚĆ
Współcześnie mamy do czynienia z nieograniczoną liczba bieliźniarskich trendów. Kolekcjami stylizowanymi na poprzednie epoki jak i nowoczesnymi, sztywną bielizna korygującą kształty, jak i tą komfortową, sportową i oddychającą. Wciąż tryumfy święcą staniki push up. Ale zmieniło się jedno - projektanci dbają o komfort kobiet i nie chcą już więzić ich w celach ciasnej bielizny. I podkreślają seksapil, co świetnie pokazała gorąca reklama Agent Provocateur z kowbojką- Kylie w roli głównej...
p
___________
NIE PRZEGAP:
>>> Szokujące reklamy z seksem w tle
>>> Ten mężczyzna urodził drugie dziecko
>>> Zobacz kobietę z najwęższą talią świata
>>> Gdzie jeszcze można nosić perły?