W czwartek na konferencji prasowej Związku Cyfrowa Polska zaprezentowano wyniki pierwszej edycji IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej. IT Fitness Test to metoda pomiaru alfabetyzmu cyfrowego. W sprawdzianie uczestniczyli uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych jak również nauczyciele prowadzący zajęcia na wszystkich etapach edukacji.

Reklama

Test kompetencji cyfrowych został przeprowadzony jednocześnie na terenie czterech krajów: Czech, Polski, Słowacji i Węgier.

Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik prezentując wstępne wyniki testu wskazał, że był on podzielony na pięć grup tematycznych: internet, bezpieczeństwo i systemy komputerowe, rozwiązywanie złożonych problemów, narzędzia biurowe, cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe.

Kanownik poinformował, że w teście wzięło udział prawie 15 tys. uczniów szkół podstawowych.

- Średni wynik dla tej grupy osób to 45,3 proc. (poprawnych odpowiedzi-PAP). Najlepiej wypadło województwo dolnośląskie, najsłabiej województwo lubuskie - przekazał.

Reklama

Jak dodał, polscy uczniowie najlepiej wypadają w obszarze cyberbezpieczeństwa osiągając średni wynik na poziomie 57 proc. "To, co smuci, to że uczniowie bardzo słabo wypadają w narzędziach biurowych (38 proc) i w zakresie mediów społecznościowych (39 proc.)" - zaznaczył Kanownik.

Reklama

Prezes Związku Cyfrowa Polska zwrócił uwagę, że w porównaniu do innych krajów Grupy Wyszehradzkiej "nie jesteśmy prymusem".

- Lepsi od nas są koledzy z Czech (52 proc.) i Słowacji (54 proc.), trochę gorsi - z Węgier (43 proc.) - wskazał.

W teście wzięło także udział ponad 15 tys. uczniów szkół ponadpodstawowych osiągając wynik na poziomie 41,1 proc. Najlepiej wypadło województwo śląskie i mazowieckie, najsłabiej ponownie Lubuskie.

- Na tle innych krajów regionu ponownie prymusem tu nie jesteśmy. Lepsi od nas są Czesi (50 proc.) i Węgrzy (50 proc.). A Słowacy są minimalnie gorsi (37 proc.) - zaznaczył Kanownik.

Z kolei nauczyciele osiągnęli wynik lepszy niż uczniowie - 54 proc.

Kanownik zapowiedział, że w następnych latach planowane są kolejne edycje testu.

Pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński wyraził nadzieję, że w przyszłym roku te wyniki będą lepsze i staniemy się liderem pod względem umiejętności cyfrowych.

- Bardzo wiele dobrych rzeczy się dzieje w sektorze nauki i oświaty, jeżeli chodzi o cyfryzację. (...) Trudno sobie wyobrazić robienie ciekawych rzeczy zupełnie odrzucając technologie - powiedział Cieszyński.

Pogratulował uczniom i nauczycielom, którzy otrzymali najlepszy wynik w IT Fitness Test. Cieszyński podkreślił, że nauczyciele są przewodnikami swoich uczniów przez cyfrowy świat.

- To jedno z najlepszych rzeczy w życiu: trafić na takiego nauczyciela, który jest zaangażowany - dodał.

Pełnomocnik premiera ds. GovTech i pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej Justyna Orłowska zaznaczyła, że wyzwaniem na najbliższe lata jest rozwijanie u dzieci kompetencji przyszłości.

- To kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca. To przyświecało nam przy wprowadzeniu +Laboratoriów przyszłości+ do szkół podstawowych - powiedziała Orłowska.

Laboratoria Przyszłości to rządowa inicjatywa, w ramach której szkoły podstawowe w całej Polsce otrzymują pieniądze na zakup wyposażenia w postaci m.in. drukarek 3D, mikrokontrolerów, sprzętu do nagrywania audio i wideo czy lutownic z akcesoriami. Szkoły mogą wybierać także wyposażenie dodatkowe – od narzędzi do prac ręcznych przez gogle VR po pomoce dydaktyczne.

IT Fitness Test jest dostępny dla każdego bezpłatnie na stronie internetowej: https://itfitness.eu/pl/. (PAP)

Karolina Kropiwiec

kkr/ mir/