Zmysły wzroku i słuchu u twojego dziecka zaczynają się synchronizować. Kiedy usłyszy jakiś interesujący dźwięk, może spojrzeć w kierunku jego źródła. Pod koniec miesiąca będzie potrafiło śledzić wzrokiem poruszający się przedmiot – najpierw w linii poziomej, później pionowej.

Reklama

Na początku drugiego miesiąca możesz zauważyć na jego główce ciemieniuchę - łuszczące się żółte łuski. Ciemieniucha nie swędzi i nie boli. Lekarz doradzi ci coś, co pomoże ją zwalczyć – np. oliwę z oliwek lub oliwkę, którą natłuszcza się główkę, by potem miękką szczoteczką wyczesać łuski.

Nadal czynnością, która najbardziej zajmuje twoje dziecko jest ssanie. Właśnie teraz odkrywa relację pomiędzy własnymi ustami i rękami. I chce wszystko wkładać do buzi – w taki sposób uczy się, gdzie kończy się jego ciało, a zaczyna cała „reszta”.

Ustala się rytm karmienia i drzemek, choć twoje dziecko co jakiś czas odchodzi od tego schematu. Kiedy już osiągnie wagę pięciu kilogramów i przezwycięży wczesne kłopoty z trawieniem, może spać nawet siedem godzin bez przerwy.

Zawsze układaj dziecko do snu na boku albo na plecach. Zmniejszy to ryzyko tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Jednak spanie w tej samej pozycji może spłaszczać główkę dziecka. Można tego uniknąć przestawiając łóżeczko tak, by dziecko musiało odwracać główkę, chcąc obserwować świat oraz kładąc je często na brzuszku w czasie zabawy, kiedy nie leży w łóżeczku.

Reklama

Wydaje ci się, że dziecko nagle straciło zainteresowanie piersią? Je krótko, co chwila się rozgląda? Nie martw się - to szybko mija. Po prostu teraz dociera do niego więcej bodźców niż wcześniej. Sytuacja się przeciąga? Na wszelki wypadek zajrzyj do jego buzi. Jeśli na języku zobaczysz białawy, przypominający plamki mleka nalot, prawdopodobnie twoje dziecko ma pleśniawki, grzybiczą infekcję jamy ustnej. Ssanie wtedy może sprawiać mu ból. Skonsultuj się z pediatrą, który przepisze odpowiedni preparat i najdalej po kilku dniach pleśniawki znikną.

Ruchy dziecka stają się mniej gwałtowne, zaczyna nabierać kontroli nad swoim ciałem.

Reklama

Rozwój fizyczny

Może trzymać główkę uniesioną przez kilka sekund.

Posadzone, głowę trzyma prosto, lecz ciągle chwiejnie

Wzmacniają się jego mięśnie.

Energicznie wymachuje nóżkami

Wpatruje się w nieokreślony punkt przestrzeni

Koordynuje ruchy gałki ocznej, kiedy patrzy na przedmiot

Przygląda się swoim rączkom

Może uderzać w przedmioty

Rozwój społeczny

Dziecko żywo reaguje na widok mamy.

Uspokaja się w odpowiedzi na czyjś głos i kiedy się je weźmie na ręce

Jeśli ktoś się z nim bawi, potrafi dłużej nie spać.

Na uśmiech odpowiada uśmiechem.

Rozwój intelektualny

Wyraźnie rozróżnia głosy, ludzi, smaki i przedmioty.

Potrafi wodzić wzrokiem za kolorową zabawką, którą przesuwamy blisko jego twarzy.

Odwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki

Wydaje dźwięki inne niż płacz. Najpierw będą to samogłoski: aaa, eee, iii, potem gardłowe:ggg, hhh, kkk