Zmysły wzroku i słuchu u twojego dziecka zaczynają się synchronizować. Kiedy usłyszy jakiś interesujący dźwięk, może spojrzeć w kierunku jego źródła. Pod koniec miesiąca będzie potrafiło śledzić wzrokiem poruszający się przedmiot – najpierw w linii poziomej, później pionowej.
Na początku drugiego miesiąca możesz zauważyć na jego główce ciemieniuchę - łuszczące się żółte łuski. Ciemieniucha nie swędzi i nie boli. Lekarz doradzi ci coś, co pomoże ją zwalczyć – np. oliwę z oliwek lub oliwkę, którą natłuszcza się główkę, by potem miękką szczoteczką wyczesać łuski.
Nadal czynnością, która najbardziej zajmuje twoje dziecko jest ssanie. Właśnie teraz odkrywa relację pomiędzy własnymi ustami i rękami. I chce wszystko wkładać do buzi – w taki sposób uczy się, gdzie kończy się jego ciało, a zaczyna cała „reszta”.
Ustala się rytm karmienia i drzemek, choć twoje dziecko co jakiś czas odchodzi od tego schematu. Kiedy już osiągnie wagę pięciu kilogramów i przezwycięży wczesne kłopoty z trawieniem, może spać nawet siedem godzin bez przerwy.
Zawsze układaj dziecko do snu na boku albo na plecach. Zmniejszy to ryzyko tzw. nagłej śmierci łóżeczkowej. Jednak spanie w tej samej pozycji może spłaszczać główkę dziecka. Można tego uniknąć przestawiając łóżeczko tak, by dziecko musiało odwracać główkę, chcąc obserwować świat oraz kładąc je często na brzuszku w czasie zabawy, kiedy nie leży w łóżeczku.
Wydaje ci się, że dziecko nagle straciło zainteresowanie piersią? Je krótko, co chwila się rozgląda? Nie martw się - to szybko mija. Po prostu teraz dociera do niego więcej bodźców niż wcześniej. Sytuacja się przeciąga? Na wszelki wypadek zajrzyj do jego buzi. Jeśli na języku zobaczysz białawy, przypominający plamki mleka nalot, prawdopodobnie twoje dziecko ma pleśniawki, grzybiczą infekcję jamy ustnej. Ssanie wtedy może sprawiać mu ból. Skonsultuj się z pediatrą, który przepisze odpowiedni preparat i najdalej po kilku dniach pleśniawki znikną.
Ruchy dziecka stają się mniej gwałtowne, zaczyna nabierać kontroli nad swoim ciałem.
Rozwój fizyczny
Może trzymać główkę uniesioną przez kilka sekund.
Posadzone, głowę trzyma prosto, lecz ciągle chwiejnie
Wzmacniają się jego mięśnie.
Energicznie wymachuje nóżkami
Wpatruje się w nieokreślony punkt przestrzeni
Koordynuje ruchy gałki ocznej, kiedy patrzy na przedmiot
Przygląda się swoim rączkom
Może uderzać w przedmioty
Rozwój społeczny
Dziecko żywo reaguje na widok mamy.
Uspokaja się w odpowiedzi na czyjś głos i kiedy się je weźmie na ręce
Jeśli ktoś się z nim bawi, potrafi dłużej nie spać.
Na uśmiech odpowiada uśmiechem.
Rozwój intelektualny
Wyraźnie rozróżnia głosy, ludzi, smaki i przedmioty.
Potrafi wodzić wzrokiem za kolorową zabawką, którą przesuwamy blisko jego twarzy.
Odwraca głowę w kierunku dźwięku grzechotki
Wydaje dźwięki inne niż płacz. Najpierw będą to samogłoski: aaa, eee, iii, potem gardłowe:ggg, hhh, kkk