Maluch siedzi z oparciem lub podtrzymywany. Kiedy go sadzasz, natychmiast opada do przodu - zaczekaj więc z nauką tej sztuki, sam wybierze odpowiedni moment.
Sprawnie przekłada zabawki z rączki do rączki. Aby mu to ułatwić, wybieraj dla niego grzechotki z dwoma uchwytami. Dziecko potrafi się już bawić zabawkami, ale np. drewniana łyżka i plastikowy pojemniczek są dla niego równie interesujące.
Lubi poznawać kształty, kolory, faktury.
W tym wieku u większości dzieci wyczerpują się zapasy żelaza, które zgromadziły jeszcze w życiu płodowym i muszą otrzymywać je z innych źródeł. W przypadku dzieci karmionych butelką nie ma problemu – mieszanka jest wzbogacona żelazem. Dla karmionych piersią dobrym rozwiązaniem będzie podawanie wzbogaconych żelazem kaszek. Aby rozszerzyć dietę swojego dziecka mieszaj porcję nowego jedzenia z tym, co już zna, zmieniając stopniowo proporcje między składnikami. Jeśli dziecko nie chce jeść nowego składnika, odczekaj kilka tygodni i spróbuj ponownie.
W ciągu tego miesiąca mogą się pojawić pierwsze oznaki strachu przed obcymi. Dziecko odnosi się z rezerwą do osób spoza najbliższego otoczenia. Może nawet płakać. Poczuje się pewniej, jeśli będzie poznawało obcych siedząc bezpiecznie na twoich rękach.
Rozwój fizyczny
Kiedy je posadzisz lub podciągniesz do siadu, będzie trzymało głowę sztywno i prosto.
Kiedy leży na brzuszku może robić „samolot” prostując ręce i nogi, unosząc. głowę i wyginając plecy.
Może się przemieszczać tocząc się i turlając
Z łatwością się obraca.
Ma pewniejszy chwyt.
W staniu opiera się na czubkach palców.
Może umieć trzymać butelkę w obu lub jednej ręce.
Rozwój społeczny
Śmieje się i gaworzy, kiedy chce zwrócić na siebie uwagę.
Potrafi wyrazić protest, odmawia dorosłym, którzy chcą mu odebrać zabawkę.
Zna rodziców i rodzeństwo, może nie tolerować obcych.
Naśladuje mimikę twarzy.
Reaguje na ton pieszczotliwy oraz ton surowy rodzica.
Lubi się bawić podczas posiłków.
Rozwój intelektualny
Łączy samogłoski z niektórymi spółgłoskami - d, b, l, m.
W nowych sytuacjach rozgląda się dookoła.
Chce dotknąć, chwycić, obracać i potrząsać przedmiotami, stara się je wziąć do buzi.
Wychyla się, żeby spojrzeć na spadające przedmioty.
Celowo naśladuje dźwięki i ruchy.