Kursy języków obcych, nauka gry na instrumentach, treningi sportowe, warsztaty plastyczne. Oferta dodatkowych zajęć dla najmłodszych jest niezwykle bogata i łatwo popaść w skrajności.

Reklama

Wielu rodziców dało sobie wmówić, że jeśli nie wożą swojego dziecka na osiem różnych zajęć w tygodniu albo na więcej, to nie są wystarczająco dobrymi rodzicami. To zaniedbują rozwój swojego dziecka. Naprawdę nie o to chodzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Aleksandra Piotrowska.

Psychologowie radzą, by nie zmuszać dziecka do zajęć, na które nie ma najmniejszej ochoty.

Wielu współczesnych troskliwych rodziców wprawia mnie w stan przerażenia. Widzę, że powoli zamieniają dzieciństwo w coś takiego, co jest losem dzieci na przykład chińskich, koreańskich czy japońskich już od wielu lat. To są dzieci, które pracują w zdyscyplinowany sposób nad opanowaniem treści na przykład 14 godzin na dobę. Kończą zajęcia o 22, a zaczynają je o 8. Świat jakoś nie słyszy o wielu japońskich czy koreańskich noblistach. To nie daje takich rezultatów, jak trzeba. Natomiast liczba depresji, liczba samobójstw wśród tych dzieciaków jest naprawdę przerażająca – tłumaczy dr Aleksandra Piotrowska.

Przemęczony organizm dziecka może zareagować w różny sposób. Typowymi objawami są: smutek, apatia, problemy z koncentracją i niechęć do zabawy. Rodzice powinni więc tak zaplanować dziecku czas wolny, żeby dodatkowe zajęcia nie były dla niego nadmiernym obciążeniem, lecz przyjemnością. Tylko wtedy będą przynosić korzyści dla jego rozwoju.

Dobrym pomysłem jest pokazywanie dzieciom różnorodności zjawisk tego świata. Świetnie, żeby dzieci wiedziały, że są różne instrumenty muzyczne, że są różne kultury, że ludzie mówią różnymi językami, że można rysować kredką, malować pędzlem albo paluchem zanurzonym w farbie, i to też jest świetne. I takie różnorodne aktywności realizowane przez dzieci są czynnikiem sprzyjającym rozwojowi – wyjaśnia dr Aleksandra Piotrowska.

Zdaniem psychologów, zamiast ściśle zorganizowanych i ułożonych według grafiku zajęć, dzieci o wiele bardziej potrzebują zabawy połączonej z nauką w gronie najbliższych osób.

To powinny być różnego rodzaju zabawy organizowane przez te osoby, dla których kontakt z dzieckiem jest bardzo ważny. Zatem po przyjściu z przedszkola dziecko powinno spędzać czas ze swoimi rodzicami. Nie tak, że rodzic robi za szofera rozwożącego dziecko na kolejne zajęcia. Tylko więcej korzyści dla rozwoju dziecka wyniknie z tego, jeśli ono razem z rodzicem spędzi pół godziny czy godzinę, stosując najrozmaitsze przedziwne techniki malarskie niż kółka plastycznego prowadzonego przez profesjonalnego artystę plastyka. Na taki profesjonalizm naprawdę przyjdzie czas potem – dodaje dr Aleksandra Piotrowska.