Nauczyciel nie tylko przekazuje wiedzę i uczy dziecko świata, ale ma również duży wpływ na kształtowanie jego osobowości. Najnowsze badania opublikowane na łamach portalu EurekaAlert! potwierdzają tą teorię.

Reklama

Naukowcy z University of Quebec w Montrealu, Laval University, University of Alabama, University of Montreal i University College Dublin przeprowadzili rozległe studium nad zależnością pomiędzy agresją w życiu dziecka a jakością jego relacji z nauczycielem.

"Agresywne zachowania wykazywane wdzieciństwie są przynajmniej częściowo uwarunkowane czynnikami genetycznymi, jednak wpływ genów zazwyczaj nie odbywa się bez powiązania z środowiskiem, w jakim funkcjonuje dziecko" - wyjaśnia cytowana przez EurekaAlert jedna z badaczek.

Naukowcy zbadali 217 par bliźniąt jedno i dwujajowych w wieku 7 lat. Bliźnięta dobrano tak, by każde dziecko z pary uczyło się w innej klasie, miało innego nauczyciela i innych kolegów. W ten sposób naukowcy chcieli zbadać, czy genetyczne predyspozycje do agresji mogą przejawiać się z różnym natężeniem w zależności od środowiska szkolnego w jakim funkcjonuje dziecko.

Analiza wyników wykazała, że dzieci, które były genetycznie predestynowane do wykazywania przejawiania agresji, znacznie częściej padały ofiarami agresywnych zachowań swoich kolegów. Jednakże w sytuacji, w której takie dziecko miało dobry kontakt z nauczycielem, znacznie rzadziej skało się z agresją rówieśników. Przez dobry kontakt z nauczycielem naukowcy rozumieją ciepłe, emocjonalne relacje i otwartą komunikację.

"Relacja dziecka z nauczycielem oraz rówieśnikami w szkole odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu i rozwijaniu jego społecznych umiejętności." - podsumowuje wyniki badań dr Mara Brendgen z University of Quebec w Montrealu. "Nasze badania udowodniły, że dobra relacja z nauczycielem, może ochronić dziecko przed przejawianiem agresji a w konsekwencji przed byciem ofiarą agresywnych ataków ze strony rówieśników."