RPD kilkakrotnie występował do kierownictwa TVP w sprawie coraz uboższej ofert programowej dla najmłodszych widzów. Wskazywał, że w telewizji za mało jest programów dla dzieci, mają one coraz mniejszy budżet, trwają coraz krócej, zmieniane są dni i godziny emisji.

Reklama

W odpowiedzi na pismo rzecznika, którą w środę otrzymała PAP, prezes TVP zapowiada więcej audycji dla dzieci i młodzieży w jesiennej ramówce.

Od września, pięć dni w tygodniu - od poniedziałku do piątku, o stałej porze, ok. godz. 9.50, TVP nadawać ma poranki dla dzieci, czyli trwający blisko półtorej godziny blok programowy, w skład którego wejść mają nowe odcinki znanych już audycji takich jak "Domisie", "Budzik" oraz filmy animowane. O godz. 19 tradycyjnie młodzi widzowie obejrzeć będą mogli dobranockę, której czas będzie stopniowo wydłużany do 25 minut.

Jak zapowiada Braun, TVP 1 przygotowuje się do uruchomienia oferty programowej dla starszych dzieci, o tematyce popularnonaukowej. Programy mają przybliżać wiedzę z zakresu nowych technologii, szeroko pojętej kultury, zjawisk społecznych oraz rożnych dziedzin nauki. - Chcemy pokazywać wszystko to, co jest na tyle interesujące, oryginalne, zaskakujące, ambitne, nowatorskie czy bulwersujące, by stale pobudzać widza do aktywności twórczej - napisał prezes TVP.

Reklama

Braun poinformował, że w przygotowaniu są również program familijny "Świat według GreenSów", "łączący zabawę i edukację ukierunkowane na zagadnienia ekologiczne" oraz audycja pod roboczym tytułem "Projekt Samsung", która będzie prezentowała eksperymenty i zagadki, angażując widza w ich rozwiązywanie.

Według zapowiedzi prezesa, TVP pracuje także nad teleturniejem dla młodych widzów pod roboczym tytułem "Komóra". Ma być realizowany na żywo, z telefonicznym udziałem widzów, którzy odpowiadać będą na pytania z różnych dziedzin nauki i sztuki, zagadnień społecznych, politycznych, a także współczesnych wydarzeń.

Na antenę trafić ma także program "Cybermisja", poświęcony cyfrowym technologiom, który będzie pokazywał przydatne gry, programy i gadżety oraz podpowiadał, jak je wykorzystać.

Reklama

Prezes poinformował również, że środowiska twórcze zrzeszone w POTOK (Porozumieniu Organizacji Twórców i Organizacji działających na rzecz kultury) wystąpiły z propozycją stworzenie i zawarcia z mediami publicznymi paktu misyjnego, który określałby najważniejsze aspekty współpracy w zakresie realizacji misji publicznej. Jeden z obszarów obejmuje realizację audycji dla dzieci przez produkowanie filmów, teleturniejów, teatru dla dzieci i programów edukacyjnych. Trwają prace nad ustalaniem wspólnej koncepcji.

- Mam nadzieję, że przedstawiona oferta programowa TVP adresowana do dzieci i młodzieży na sezon jesienny, a także nasze dalsze plany znajdą uznanie u naszych najmłodszych i nieco starszych widzów. My ze swej strony możemy zapewnić, że dołożymy wszelkich starań, aby były to programy realizowane według najwyższych standardów - deklaruje Braun w liście do RPD.

Rzeczniczka TVP Joanna Stępień-Rogalińska powiedziała w rozmowie z PAP, że telewizja postara się, żeby oferta programowa dla dzieci była bogata i atrakcyjna. - To jest element naszej misji - zaznaczyła. Przypomniała, że prezes Braun po objęciu stanowiska deklarował, że realizowanie misji wobec najmłodszych widzów jest dla niego bardzo ważne i zaznaczyła, że TVP będzie się starać, aby te deklaracje "nie były gołosłowne".

Dodała, że prace nad jesienną ramówką TVP nie są zakończone, nie została ona jeszcze zatwierdzona, ale wyraziła nadzieję, że uda się zrealizować plany dotyczące programów dla dzieci i młodzieży. - Działamy pod presją finansową, ale staramy się, mimo tej presji, wzbogacać ofertę dla młodych widzów - podkreśliła.