Co ciekawe, wyniki te są zbieżne z ostatnimi projektami nowego rozporządzenia Unii Europejskiej, które ma zmusić kraje członkowskie do ograniczania odpadów plastikowych i częstego wykorzystywania opakowań, które nadają się do recyclingu. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków.

Reklama

Komisja Europejska przedstawiła na początku grudnia tego roku projekt rozporządzenia, który dotyczy systematycznego zmniejszania odpadów z plastiku. Nowe przepisy mają sprawić, że w krajach członkowskich więcej opakowań będzie używanych wielokrotnie lub będą one wykonane z przetworzonego plastiku. Będzie też obowiązek prowadzenia systemów kaucyjnych, choć bez butelek szklanych. Unia tym samym chce zachęcić państwa i ich obywateli do ponownego wykorzystywania opakowań i korzystania tylko z tych produktów, które nadają się do recyklingu. Jak wynika z różnych badań Polacy są gotowi nie tylko do korzystania z produktów opakowanych w bardziej ekologiczne produkty, ale także deklarują, że będą za takie rozwiązania więcej płacić.

Aż 61% Polaków deklaruje, że może więcej wydać na produkty, które są opakowane w bardziej ekologiczne materiały. Około 40% respondentów wskazało, że jest skłonna zapłacić do 10% więcej niż dotychczas. Mniejsza grupa, ale nadal spora – 13% badanych – uważa, że kwota wyższej odpłatności może się mieścić w przedziale 10-30% za bardziej ekologiczne opakowanie produktu, natomiast od 30% do 50% więcej może zapłacić już tylko 6% ankietowanych. 3% biorących udział w badaniu wskazało, że jest w stanie zapłacić powyżej 50% ceny produktu, jeśli będzie zapakowany w sposób przyjazny środowisku. Z przeprowadzonych badań wynika również, że mężczyźni (chętniej niż kobiety) zgadzaliby się na wyższe odpłatności w granicach 30-70% za produkty w ekoopakowaniach.

- Od kilku miesięcy obserwujemy wzrastające ceny na różne produkty w praktycznie każdym sektorze gospodarki. To efekt inflacji. Dlatego deklaracja zdecydowanej większości Polaków, że mogą płacić więcej za produkty opakowane w bardziej ekologiczne materiały, jak na przykład karton i papier może zaskakiwać. Jednak to dowód na to, jak ważna staje się ekologia i docenienie proekologicznych rozwiązań oraz zachowań w naszym codziennym życiu. To ważne dane, ponieważ prawdopodobnie już niebawem na producentach będzie spoczywała jeszcze większa odpowiedzialność za opakowanie produktu, jego recykling i ponowne wykorzystanie. Zgodnie z dyrektywami i planami Unii Europejskiej producenci wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach mieliby obowiązek sfinansowania i zorganizowania systemu zbierania oraz recyklingu odpadów opakowaniowych po opakowaniach. Cel tych wszystkich działań jest jasny: zmniejszenie ilości odpadów, które zanieczyszczają nasze środowisko. Z naszych analiz i właśnie badań wynika, że większość Polaków popiera takie działania a nawet więcej, chce w nich aktywnie uczestniczyć przeznaczając na nie własne środki finansowe – zauważa Grzegorz Łajca, Prezes Zarządu Grupy Akomex.

Wyniki wspomnianych badań ukazują też, że 38% konsumentów zdarzyło się kiedykolwiek wybrać dany produkt pośród wielu innych tylko dlatego, że jego opakowanie zostało wykonane z ekologicznych materiałów. Do grupy respondentów, która najczęściej sięgała po takie produkty, zaliczają się przede wszystkim mieszkańcy miast powyżej 500 tys. osób oraz wsi, a także ankietowani w wieku pomiędzy 55 a 65 rokiem życia.