Kupony, bony, talony i karty to zdecydowanie najpopularniejszy pomysł na firmowy prezent. Kupony, według badań Sodexho, rozdawane są w prawie 40 proc. firm. Ta popularność wynika z pozytywnego postrzegania ich i przez pracodawców, i przez pracowników. Pracodawców zwalniają z kłopotliwej konieczności znalezienia prezentu, który zadowoliłby wszystkich, a pracownicy mogą zrealizować go, kiedy chcą, i zazwyczaj kupować upatrzone przez siebie produkty.

Paczki niekoniecznie

"W ubiegłym roku wraz z firmą ARC Rynek i Opinia przeprowadziliśmy badania fokusowe dotyczące postrzegania kuponów i paczek. Wielu ankietowanych zwracało uwagę na to, że w paczce dostają rzeczy, które nie zawsze są im potrzebne i nie do końca im odpowiadają. Teraz, gdy w sklepach jest ogromny wybór towarów, pracownicy wolą, by decyzje, które mają sprawić im przyjemność, mogli podejmować sami" - mówi Elżbieta Helman-Pazdej, kierownik Grupy Produktów w Sodexho Pass Polska. Różnorodność kuponów (podarunkowe, żywieniowe, kulturalno-rekreacyjne) sprawia, że każdy pracodawca może dobrać dla swoich pracowników odpowiednie prezenty.

Część obdarowanych osób narzekała, że zakupy trzeba było robić w konkretnych sklepach. Dlatego pojawił się nowy produkt - przedpłacona karta płatnicza. Pracownik dostaje kartę z określonym limitem wydatków i już może wyruszać do sklepu. "To świetny pomysł taki elektroniczny kupon. Nie mam na nim minimalnej kwoty, jak w przypadku bonów, i mogę kupować w dowolnych sklepach" - cieszy się Tomek na forum poświęconym wigilijnym prezentom.

W tym roku jeszcze niewielu pracowników znajdzie takie karty pod choinką, ale można się spodziewać, że w kolejnych latach popularność takich kuponów będzie rosła.

A może samochód

Pomimo wielkiej popularności kuponów wciąż są firmy, które podtrzymują tradycję obdarowywania pracowników upominkami. Najłatwiej mają firmy produkcyjne, które mogą np. rozdać pracownikom swoje wyroby. "Dotychczas prezentami dla pracowników były produkty firmowe. W tym roku nasi pracownicy oprócz bonów też otrzymają inne prezenty. Co to będzie? - na razie tajemnica. Wyjątkowo nie będą to produkty naszej firmy" - mówi Beata Drabik, HR Manager z Panasonic Polska.

Wśród upominków najczęściej pojawiają się pióra wieczne, skórzane teczki i krawaty. Ale pod choinką można znaleźć również... samochód. Firmy chwalą się takimi prezentami niechętnie, ale na forach internetowych łatwo znaleźć informacje o aucie dla najlepszego handlowca, o notebookach dla wyróżniających się pracowników, czy też o wycieczce do Meksyku. "W tym roku podczas przyjęcia świątecznego organizowanego dla pracowników rozdajemy drobne prezenty, a ponadto organizujemy loterię z nagrodami. Można wygrać dwie wycieczki - letnią i zimową - oraz sprzęt elektroniczny i AGD" - mówi Dominik Szulowski, Manager PR z McDonald’s Polska.

Nikogo nadchodzące święta nie cieszą tak jak dzieci. To one wypatrują Mikołaja i to one najczęściej dostają prezenty. Sporo firm pamięta o pociechach swoich pracowników. Standardem zazwyczaj są paczki ze słodyczami, które rodzice dyskretnie przetrzymują do Wigilii, by niepostrzeżenie wsunąć je pod choinkę. Czasami organizowane są specjalne imprezy dla dzieci, w trakcie których każdy brzdąc ma okazję trafić na kolana Mikołaja, który wysłucha jego wyznań o wymarzonym prezencie. Zdarzają się również bale dla najmłodszych, specjalne seanse filmowe w kinach czy odwiedziny Mikołaja w domu.

Nowa tradycja

Pod choinką znajdą się także zaproszenia na firmową gwiazdkę. Spotkania w szerszym gronie - od tradycyjnego działowego opłatka, aż po wspaniałe bale, często poza firmą, to również forma nagrody i podziękowania dla pracowników. Niektóre firmy, wyznając nową świecką tradycję, organizują imprezy w pubach, a nawet lokalach ze striptizem. Przeważa jednak elegancka forma i większość spotkań odbywa się w hotelach, salach balowych, czy też dobrych restauracjach.

Nieodzownym elementem jest oczywiście przemówienie szefa, który dziękuje wszystkim za pracę i składa świąteczne życzenia. Smaczne jedzenie, wspólne dzielenie się opłatkiem, czasami kolędy - te okruchy tradycji przetrwały w firmowym świecie.

Bywają również imprezy niestandardowe. "W Grupie Impel zostanie zorganizowane świąteczne spotkanie dla pracowników w Filharmonii Wrocławskiej. Przewidziano koncert kolęd i bożonarodzeniowych standardów w wykonaniu zespołu jazzowego. Potem będzie czas na życzenia oraz świąteczny poczęstunek" - mówi Bogusław Szyszka, dyrektor pracowniczy Grupy Impel. "Zależy nam, by temu spotkaniu towarzyszyła atmosfera życzliwości i bliskości. To nie jest podsumowanie roku, przedstawianie wyników i wyciąganie wniosków, ale okazja do umacniania więzi między ludźmi, nieformalnych rozmów oraz podziękowania wszystkim za rok ciężkiej pracy i wspólnego wysiłku" - dodaje.