Z badań ARC Rynek i Opinia zrealizowanych w ramach Programu Aviva dla Młodych Rodziców wynika, że po narodzinach dziecka aż 79% rodziców (zarówno matek, jak i ojców) zaczyna przykładać coraz większą wagę do bezpieczeństwa rodziny. Myślą o przyszłości długofalowo (58%) i są mniej skłonni do ryzykownych zachowań (55%).

Reklama

To dobra wiadomość dla mam – tym bardziej, że młodzi ojcowie zapytani o największe obawy po urodzeniu dziecka, podobnie jak młode mamy, najrzadziej wskazywali brak czasu na spotkania ze znajomymi oraz na własne hobby. Młodzi rodzice są więc gotowi do zmiany wcześniejszego stylu życia, choćby był w dużej mierze podporządkowany hobby, pasjom czy spotkaniom ze znajomymi. Dzielą także podobne obawy, ale ojcowie częściej niż matki boją się poważnej choroby lub wypadku, przez które nie będą w stanie utrzymać rodziny. Bezpieczeństwo jest dla nich od teraz priorytetem. Bardzo dobrą wiadomością jest też to, że aż 39% przyznaje, że ich więź ze współmałżonkiem wzmocniła się.

Wyzwania związane z narodzeniem dziecka sprawiają zatem, że rodzina się zbliża i skupia na najważniejszym celu, jakim jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa jej członkom. Z badań wynika także, że ojcowie i matki w pierwszych miesiącach życia niemowlęcia szukają realnej pomocy zwłaszcza w codziennych problemach związanych z opieką nad niemowlęciem, o jakich wcześniej nie mieli pojęcia. Kolki, wysypki, ulewanie, wysokie gorączki, dieta eliminacyjna to kwestie, z którymi od teraz muszą się borykać codziennie. To dlatego aż 1/3 z nich przyznaje, że w pierwszych miesiącach życia dziecka najbardziej brakuje im możliwości uzyskania porady medycznej przez telefon.

- Pojawienie się dziecka w rodzinie zmienia postawy rodziców i ich świat. Rodzinna hierarchia wartości wysuwa na pierwszy plan bezpieczeństwo i potrzebę przewidywalności życia. Ponad połowa rodziców zaczyna myśleć o przyszłości i ją planować. Nadmiar obowiązków, ale szczególnie potrzeba zabezpieczenia rodziny powodują, że ponad 80% docenia poczucie bezpieczeństwa w swoich czterech ścianach. Niemal 60% przyznaje, że nie są tak skłonni do ryzykownych zachowań. Wolniej jeżdżą samochodem, wysoki procent obawia się katastrof lotniczych, więc ogranicza swoje podróże. Mniej korzystają z używek typu alkohol, który osłabia ich poczucie kontroli. Ponad połowa badanych przyznaje też, że wzrastają ich umiejętności gospodarowania budżetem, stają się bardziej oszczędnymi i racjonalnymi konsumentami. Zaskoczeniem jest jednak to, że zarówno mężczyźni jak i kobiety bardzo podobnie odpowiadali na pytania badaczy. Niezależnie od płci są zmobilizowani do tego, by lepiej planować swoją przyszłość i zadbać o bezpieczeństwo rodziny – komentuje Małgorzata Ohme, psycholog.

Podziękowania za udostępnienie wyników badań dla Aviva - twórcy Programu Aviva dla Młodych Rodziców oferującego bezpłatny, całodobowy dostęp do infolinii medycznej.