Po tegoroczne prezenty udamy się przede wszystkim do hiper i supermarketów (46 proc.) oraz w wielkich centrach handlowych (30 proc.). Co czwarty Polak (25 proc.) kupi upominki dla najbliższych w małych i średnich sklepach. Tyle samo rodaków planujących kupić prezenty zrobi zakupy w internecie, w sklepach internetowych i na platformach handlowych, na przykład Allegro.pl.

Reklama

Prezentowym hitem będą kosmetyki, które kupi 40 proc. Polaków oraz słodycze - 39 proc. Co trzeci z nas kupi zabawki, a co czwarty (24 proc.) - odzież i obuwie. Pierwszą piątkę najpopularniejszych prezentów zamykają książki, które podarować najbliższym planuje 18 proc. respondentów. Na liście zakupów znajdą się również filmy i muzyka oraz biżuterię i zegarki oraz sprzęt sportowy, akcesoria związane z wyposażeniem domu i kuchni. 8 proc. respondentów wręczy najbliższym pod choinkę gotówkę.

To, jakie prezenty Polacy zamierzają kupić najbliższym, pokrywa się z tym, jakie prezenty chcemy otrzymać. Listę marzeń statystycznego Polaka otwierają kosmetyki i perfumy, które chciałoby otrzymać trzech na czterech Polaków (75 proc.). Ankietowanych ucieszą również odzież i słodycze (po 62 proc.), a także biżuteria i zegarki, które chciałoby otrzymać 55 proc. respondentów - choć kupi je jedynie 6 proc Polaków. Ponad połowa rodaków (53 proc.) chciałaby pod choinką znaleźć gotówkę, wręczy ją w prezencie jedynie 8 proc. z nas.

Elektronika zajmuje znaczące miejsce wśród wymarzonych prezentów najmłodszych respondentów w wieku 15-29 lat, którzy chętnie otrzymaliby: telefony komórkowe - 71 proc., odtwarzacze MP3 - 63 proc., tablety i sprzęt komputerowy - po 61 proc., sprzęt RTV - 57 proc. i sprzęt fotograficzny - 56 proc.. W grupie 30-49-latków do prezentowej listy marzeń dołączają bony towarowe i karty podarunkowe (54 proc.), a w gronie Polaków powyżej 50. roku życia - gotówka (48 proc.) oraz książki (44 proc.).

Reklama

Niestety nie zawsze udaje się spełnić listę wymarzonych prezentów. 39 proc. Polaków przyznało, że zdarza się im otrzymywać nietrafione prezenty. Trzech na czterech ankietowanych mimo wszystko nietrafiony prezent zostawia, jeden na pięciu (19 proc.) - oddaje innym, a 4 proc. badanych, którym zdarza się otrzymywać nietrafione prezenty, sprzedaje je.

W tym roku Polacy na zakup prezentów świątecznych dla najbliższych przeznaczą łącznie 7,3 mld zł. 77 proc. Polaków deklarujących zakup upominków dla najbliższych przeznaczy na nie średnio 341 zł, o 15 zł więcej niż w 2011 r. Kupujący prezenty w Internecie wydadzą na nie średnio 245 zł.