Badania przeprowadzone przez Interactive Research Center na zlecenie telewizji edukacyjnej Da Vinci Learning wykazały, że 95,1 proc. dzieci ogląda telewizję niemal codziennie. Nie integruje to jednak wszystkich członków rodziny - jedynie 20 proc. dzieci ogląda telewizję w towarzystwie obojga rodziców.

Reklama

- Badania pokazały negatywną rolę, jaką telewizja odgrywa w życiu rodzinnym. Rodzice często nie wiedzą, w jaki sposób mają wychowywać dziecko, ten obowiązek zrzucają właśnie na telewizję - wyjaśnił socjolog z Interactive Research Center dr Albert Hupa.

Według obecnej na konferencji psycholog z Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej dr Magdy Śniegulskiej rodzice często nie wiedzą, jak zorganizować czas wspólny z dzieckiem. Uciekają się więc do telewizji, kiedy sami chcą odpocząć i zająć czymś dzieci.

Taka forma organizacji czasu dziecka widoczna jest w badaniach. Zdaniem 16 proc. respondentów telewizja uspokaja dziecko. 15,4 proc. badanych mówi, że zapewnia ona dzieciom rozrywkę; powoduje, że się nie nudzą. Jednocześnie rodzice zdają sobie sprawę, że telewizja może mieć negatywny wpływ na ich pociechy.

Reklama

Według badań, o wpływie telewizji na dzieci najgorsze zdanie ci mają rodzice, którzy nie poświęcają większej uwagi dziecku i pozostawiają je same przed telewizorem. Rodzice, którzy oglądają telewizję wspólnie ze swoimi pociechami, nie oceniają tego medium tak surowo - autorzy badania uważają, że dzieje się tak prawdopodobnie, dlatego iż dokonują właściwej selekcji programów, potrafią wybrać to, co będzie stosowne dla ich dziecka.

88,2 proc. rodziców chciałoby, aby telewizja była bezpieczna dla ich dzieci. Oczekują, że będzie zawierała mniej treści agresywnych i wulgarnych. Ponad połowa badanych chce, by telewizja pobudziła ich dziecko do działania oraz inspirowała do poznawania świata. Rodzice zaznaczali, że chętnie wzięliby udział w procesie edukacji swoich dzieci, gdyby oferta edukacyjna telewizji była bogatsza.

- Rodzice zdecydowanie potrzebują inspiracji i impulsu, którym mogłaby okazać się dobra telewizja edukacyjna, jeśli pokazuje w ciekawy sposób, jak możemy spędzić czas z całą rodziną - podsumowała badanie dr Magda Śniegulska.

Reklama

Badanie zostało zrealizowane przez Interactive Research Center na zlecenie Da Vinci Learning na przełomie marca i kwietnia 2012 roku. Badanie zrealizowano, wykorzystując dwa narzędzia - ankietę internetową oraz analizy dyskusji rodziców w internecie. Badanie danych deklaratywnych zostało realizowane na reprezentatywnej próbie matek (796), których dzieci rozpoczynają edukację szkolną lub są w trakcie edukacji szkolnej.

Trwa ładowanie wpisu