Nagrody w Konkursie na Najlepiej Przeprowadzoną Kampanię CPCD w roku szkolnym 2005/2006 otrzymali wyróżniający się Liderzy i Koordynatorzy kampanii z całego kraju. Komisja konkursowa przyznała 8 superstatuetek, 12 statuetek oraz 22 medale.

Warto przypomnieć główne cele kampanii. Główne zadanie akcji to wyrobienie w dorosłych Polakach nawyku głośnego czytania swoim dzieciom. Hasło "Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie" pamięta z pewnością wielu z nas.

Badania pokazują, że czytanie niemowlęciu wpływa stymulująco na jego umysł i pozwala je wyciszyć. W przypadku kilkulatka to wprowadzanie w świat słowa, budowanie wiedzy i zrozumienia relacji międzyludzkich. Organizatorzy kampanii sugerują wspólne głośne czytanie z nastolatkiem - by utrzymać bliską więź i pomóc zmierzyć się z problemami dorastania, sprowokować go do rozmowy.

Codzienne wspólne czytanie to doskonała okazja, by poświęcić czas wyłącznie dziecku i jego potrzebom. Takie rytuały służą zwłaszcza najmłodszym, sprawiają, że maluchy czują się kochane i bezpieczne.

Chwile z książką mają również zbawienny wpływ na dzieci dotknięte chorobą. Wolontariusze czytają dzieciom w szpitalach, również na oddziałach onkologii, by pomóc im przetrwać chemioterapię. Dzieci niepełnosprawne - dzięki "książkowej" terapii - wyraźnie lepiej się rozwijają.


Z badań i szkolnych testów wynika, że część dzieci i młodzieży nie rozumie prostych tekstów i poleceń. Przypadłość ta nazywana jest wtórnym analfabetyzmem i dotyka co piątego polskiego nastolatka. Trudno sobie wyobrazić, by dziecko borykające się z tym problem potrafiło się efektywnie uczyć. Można więc podejść do akcji pragmatycznie i zainwestować 20 minut czytania w edukację swojego dziecka.


Fundacja "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" powołała także do życia akcję "Książka zamiast kwiatka". Akcja zachęca nowożeńców, by zwrócili się z prośbą do weselnych gości o przynoszenie książek zamiast kwiatów. Zebrane tomy są przekazywane bibliotekom.













Reklama