Jeśli od lat stosujesz rozmaite diety i nie dają one żadnego skutku, być może powinnaś przyjrzeć się swoim genom. Naukowcy odkryli niedawno, że skłonność do utraty lub przybierania na wadze jest zapisana w naszych genach. Jeśli nasza matka całe życie walczyła z otyłością, my prawdopodobnie również będziemy - i przekażemy to też swoim dzieciom.

Skoro już wiadomo, co wpływa na naszą sylwetkę, nie potrwa pewnie długo zanim lekarze będą brali nasz genotyp i na jego podstawie opracują właściwy tylko dla nas sposób odżywiania.

NAJWIĘKSZA TAJEMNICA ROZWIĄZANA?

Dr Peter D’Adamo, hollywoodzki guru od odchudzania, z którego usług korzysta między innymi Oprah Winfrey, już teraz stara się przepisywać swoim pacjentom zrobione tylko pod nich diety. W swojej ostatniej książce "The GenoType Diet" przekonuje czytelników, że jedzenie według indywidualnego typu genetycznego jest kluczem do zachowania dobrego wyglądu.
Na potrzeby mniej zamożnych klientów, D’Adamo opracował sześć głównych typów genetycznych i zalecane do nich diety. Wymienia też listę produktów, które są polecane dla różnych osób i mogą pomóc nie tylko schudnąć, ale i zmniejszyć ryzyko chorób w naszej grupie genetycznej.
Łańcuch DNA jest unikatowy dla każdego człowieka, dlatego dieta która ma pasować do wszystkich, pewnie nie będzie dobra dla nikogo. Teorię dietetyka gwiazd wydają się potwierdzać ostatnie badania.

Międzynarodowe konsorcjum GIANT (Genetic Investigation of Anthropometic Traits), które ma na celu światową walkę z otyłością, przebadało ponad 32 tysiące osób. Odkryli 6 genów, związanych z otyłością i kontrolowaniem apetytu, z czego aż 5 jest aktywnych w mózgu. Genetyk Jose Ordovas mówi, że raport potwierdza związek pomiędzy odpowiednią dietą, a kodem DNA.Specjalnie opracowany jadłospis może w przyszłości zminimalizować ryzyko chorób serca, raka i innych chronicznych chorób. "Staramy się adaptować metody naukowe do zasad dobrego odżywiania. Chcemy w pełni zrozumieć dlaczego niskotłuszczowa dieta działa w przypadku jednych pacjentów, a jest nieefektywna w przypadku innych" - mówi Ordovas.

Przykładowe typy genetyczne:
ŁOWCA

Wysoki i szczupły, pełen nerwowej energii, podatny na astmę i alergie
Powinien jeść potrawy mięsne i produkty bezglutenowe
Polecane: wołowina, wieprzowina, łosoś, twardy ser żółty, dziki albo brązowy ryż, karczochy, brokuły, grapefruity
Unikać: orzechy, pszenica, ziarna, słodycze, miękki ser typu camembert, pleśniowy, feta

NAUCZYCIEL

Silny i muskularny, z wielkim apetytem
Powinien jeść białe mięso i ryby
Polecane: indyk, białe ryby, czarna fasola, orzechy, groch, tofu, siemię lniane
Unikać: słodycze, czerwone mięso, białe węglowodany: białe pieczywo, makaron

ODKRYWCA
Muskularny, szerokie ramiona, wąskie biodra i ciało o małej zawartości tłuszczu
Powinien jeść wątróbkę, warzywa, fasole, ser i mięso
Polecane: wątróbka, jagnięcina, mozzarella, ricotta, soczewica, pasternak, imbir, maliny
Unikać: alkohol i kofeina

ZBIERACZ

Pełna figura, łatwo przybiera na wadze, ciężko trawi alkohol i kofeinę
Powinien jeść potrawy wysoko-proteinowe, a z niską zawartością cukru
Unikać: smażone jedzenie i potrawy z mikrofalówki

Jeśli nie odnajdujesz się wśród 4 wymienionych typów, pozostaje ci tylko czekać na dokładniejsze opracowania albo udać się na prywatną wizytę u dietetyka.