Globalny zasięg mediów społecznościowych to nic innego jak korzystanie z nich w każdym miejscu i o każdej porze. Dzięki temu można dotrzeć do szerokiej grupy ludzi. Początkowo media społecznościowe miały służyć jedynie do utrzymywania kontaktów międzyludzkich, obecnie jednak widać ich wyraźny wpływ na rzeczywistość pozawirtualną.

Reklama

Sam Facebook jako narzędzie jest bardzo pomocny i pożyteczny. Powiedzmy, że szukamy grupy krwi czy dawcy jakiegoś organu. Są takie przypadki i takie przykłady, które pokazują, że Facebook w takich sytuacjach pozwala nam na dotarcie do szerokiej grupy osób, do których normalnie byśmy nie byli w stanie dotrzeć – mówi Marcin Żukowski z agencji interaktywnej Mint Media, specjalizującej się w sferze social mediów.

Media społecznościowe spełniają także tradycyjną rolę i służą podtrzymywaniu kontaktów, jednak w pewien sposób zmieniły relacje międzyludzkie. Z badań wynika, że przeciętny człowiek jest w stanie utrzymywać kontakt z 100 - 120 osobami. Dzięki Facebookowi ta liczba może pięciokrotnie wzrosnąć. Eksperci radzą jednak, by nie przesadzać z udostępnianiem informacji ze swojego prywatnego życia na portalach społecznościowych.

Ktoś na przykład staje się ekshibicjonistą przez to, co udostępnia na swoim profilu na Facebooku i tym zaśmieca treść Facebooka. Musimy zyskać większą świadomość tego, jak korzystać z tych narzędzi, żeby to nie stało się tylko narzędziem do ekshibicjonizmu, ale do budowania relacji w sposób świadomy. Niektórym osobom, na przykład tym zamkniętym w sobie, introwertykom, pozwala na prezentowanie siebie tak, jak poza internetem nie byłoby to możliwe – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Marcin Żukowski.

Reklama

Media społecznościowe stały się także źródłem bieżących informacji ze świata. Udostępnianie treści ciekawych artykułów, polecanie miejsc oraz promowanie młodych talentów to niewątpliwe zalety portali społecznościowych, które znacząco wpływają na rzeczywistość pozawirtualną, gdyż przekładają się na realne życie ludzi.

Wpływ social media na rzeczywistość pozawirtualną widać także na przykładzie reklamodawców oraz artystów czy polityków, którzy wykorzystują portale społecznościowe w celach informacyjnych. Facebook, Twitter, Google Plus oraz lokalne serwisy społecznościowe służą nie tylko komunikacji, lecz także reklamom sklepów, wymianie towarów, sprzedaży, a nawet promocji młodych talentów. W porównaniu do reklamy umieszczonej w prasie, social media są o wiele tańsze i pozwalają na częste aktualizacje.