Na potrzeby badania pracownicy Gartnera przepytali ponad sześć tysięcy osób w wieku od 13 do 74 lat z 11 krajów rozwiniętych i rozwijających się. Ankietę przeprowdzono w okresie od grudnia 2010 do stycznia 2011 roku. W trakcie badania konsumenci byli pytani o opinię na temat mediów społecznościowych. Chodziło o to, by sprawdzić, jak zmieniło się podejście do nich użytkowników.

Reklama

Wynik badania był zaskakujący. Aż 24 proc. osób w wieku od 18 do 29 lat przyznało, że używają mediów społecznościowych znacznie rzadziej niż wówczas, gdy zarejestrowali się na nich po raz pierwszy. 31 proc. twierdziło, że korzystanie z mediów społecznościowych nie sprawia im już tyle radości, co na początku ich przygody z nimi. Ale byli też tacy, którzy znacznie chętniej obecnie zaglądają na Facebooka i Twittera, bo aż 37 proc. ankietowanych dziś używa mediów społecznościowych nawet częściej niż kiedyś.

"Wygląda na to, że niektóre serwisy społecznościowe znudziły się ich pierwszym użytkownikom, bo tego zdania ogółem było aż 31 proc. ich młodszych konsumentów. Zatem ich twórcy powinni monitorować sytuację na rynku po to, by móc wprowadzić odpowiednie innowacje do swych serwisów i zatrzymać przy sobie konsumentów" - stwierdził pracujący dla Gartnera, Brian Blau.

Głównym powodem odsuwania się konsumentów od mediów społecznościowych była zła, ich zdaniem, polityka prywatności na tych serwisach.

Tę przyczynę wskazało 33 proc. respondentów, ale stosunek do tej kwestii był również związany z wiekiem użytkowników. Znacznie mniej obchodziła ona nastolatków. Tylko 22 proc. z nich zwracało na to w ogóle uwagę. Negatywnie politykę prywatności na portalach społecznościowych oceniły osoby w średnim wieku, wśród których "na nie" było aż 33 proc.

Reklama

Widać również, jak pod względem geograficznym kształtuje się podejście użytkowników do portali społecznościowych. Sytuacja na dojrzałych rynkach, takich jak: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Japonia odpowiadała globalnemu trendowi. I w tym wypadku 40 proc. ankietowanych używa portali społecznościowych częściej, niż na początku. 40 proc. korzysta z nich z tą samą częstotliwością, a 20 proc. rzadziej.

Mniejszy entuzjazm względem mediów społecznościowych wykazują konsumenci z krajów takich jak: Korea Południowa i Włochy, gdzie 50 proc. respondentów odpowiadało, że obecnie używają mediów społecznościowych rzadziej.

Najrzadziej zaglądali na serwisy społecznościowe mieszkańcy Brazylii i Rosji. W obydwu krajach między 30 a 40 proc. badanych deklarowało znacznie mniejszy niż kiedyś entuzjazm względem mediów społecznościowych.