Potrawy z grilla mają niepowtarzalny smak i aromat, których nie da się uzyskać w domowej kuchni. Tak przygotowane dania, zwłaszcza mięso, są też mniej kaloryczne niż np. smażone. Pod wpływem wysokiej temperatury wytapia się bowiem część zawartego w nich tłuszczu.

Choć pieczenie na grillu wydaje się proste, nie wystarczy położyć dowolnych produktów na ruszt. Nie każdy rodzaj mięsa można bowiem w ten sposób przygotowywać. Są również pewne zasady, których należy przestrzegać podczas grillowania. Jeżeli je zlekceważysz, ucierpi na tym smak potraw - będą niedostatecznie doprawione, za mało soczyste. Na domiar złego zarówno niedopieczone, jak i zwęglone produkty mogą wywołać dolegliwości żołądkowe. By tego uniknąć, skorzystaj z poniższych wskazówek.

Co można grillować?
Grillować możesz mięso, ryby i owoce morza (np. krewetki), warzywa oraz owoce.

Warto wiedzieć: Mięso i ryby muszą być świeże. Mrożone wcześniej rozmroź i zamarynuj. Bez rozmrażania możesz grillować jedynie krewetki. Lepiej nie kupuj mięsa już przyprawionego. Trudno wtedy ocenić, czy jest świeże. Nie wolno też grillować misa peklowanego saletrą.

Marynuj: Dzięki temu potrawy będą nie tylko smaczniejsze i lżej strawne, lecz także szybciej się upieką. Do marynowania możesz użyć samych przypraw lub wymieszać je z olejem, sokiem z cytryny, winem czy piwem. Mięso i ryby najlepiej pozostaw w marynacie przez dobę.

Jaki grill wybrać?
Najzdrowsze jest pieczenie na grillu elektrycznym lub gazowym. W trakcie spalania węgla drzewnego powstają niebezpieczne związki. Jeżeli jednak bardziej smakują ci potrawy z grilla węglowego, przygotowując je, przestrzegaj poniższych zasad. Dzięki temu jedzenie mniej nasyci się szkodliwymi dla zdrowia substancjami. Kupując grill, wybierz pionowy lub kulisty. W tym pierwszym węgiel umieszcza się w pojemniku z boku, dzięki czemu nie skapuje na niego tłuszcz i nie powstają dodatkowe szkodliwe opary. W grillu kulistym węgiel kładzie się na niższym ruszcie.

Do palenia używaj wyłącznie węgla drzewnego. Do rozpalania stosuj specjalną rozpałkę. Potrawy kładź na ruszt dopiero wtedy, gdy węgiel się rozżarzy.

Wina moc
Popularnym dodatkiem do grillowanych potraw jest kufel piwa. Lepiej jednak zastąpić go lampką czerwonego wina, zwłaszcza gdy jesz grillowane mięso. Substancje znajdujące się w winie nie tylko wspomagają trawienie oraz mają właściwości przeciwutleniające. Przeciwdziałają powstawaniu złego cholesterolu i neutralizują wolne rodniki.




Dobre dodatki

Mięso z grilla jedz z surówkami. Warzywa wzmagają wydzielanie soku żołądkowego, dlatego mięsne specjały są łatwiejsze do strawienia. Ponadto witaminy zawarte w roślinach wspomagają regenerację komórek, w pewnym stopniu neutralizują więc niekorzystne skutki jedzenia potraw z grilla.

Zdrowa goryczka: Trawienie bardzo skutecznie wspomagają gorzkie warzywa, np. cykoria, sałaty (np. rukola, lollo rosso). Gorzkawy smak mają również oliwki i grejpfruty. Warto więc dodawać je do surówek.

Owocowy deser: Po obfitym mięsnym daniu dobrze ci zrobi również solidna porcja ananasa. Znajdujący się w nim enzym - bromelina - przyspiesza trawienie niektórych tłuszczów. Ananas jedz najlepiej świeży - jest mniej kaloryczny niż z puszki.





W jaki sposób piec?

Potrawy z grilla nie powinny być zbyt mocno spieczone. Nie tylko są wtedy niesmaczne, lecz także niezdrowe. Podziel na porcje: By mięso szybciej się upiekło, podziel je na niezbyt duże kawałki. Jeżeli chcesz, możesz je wcześniej podgotować. Duże ryby pokrój w dzwonka, mniejsze po wypatroszeniu możesz piec w całości.

Piecz w folii: Bezpośrednio na ruszt możesz kłaść tylko te produkty, które nie wymagają długiego grillowania, np. pieczywo, paprykę, cukinię. Mięso i ryby piecz na aluminiowych tackach, a jeszcze lepiej zawinięte w folię aluminiową. Jest to ważne zwłaszcza przy tradycyjnych grillach węglowych. Dzięki temu tłuszcz nie skapuje na rozżarzone węgle i nie powstają szkodliwe opary, a poza tym upieczone potrawy są bardziej soczyste.

To ci pomoże, gdy się przejesz
Jeżeli podczas grillowania zbytnio pofolgowałaś apetytowi i dokuczają ci nieprzyjemne uczucie ciężaru w brzuchu, wzdęcia czy gazy, wypij napar z mięty, rumianku lub kopru włoskiego. Możesz również sięgnąć po gotowe mieszanki czy leki ziołowe, np. gastroherba, cholagoga, hepatobon. Z kolei przy zgadze pomogą ci szklanka odtłuszczonego mleka, kisiel lub rozgotowane siemię lniane. Z preparatów dostępnych w aptece możesz wypróbować np. manti, ranigast max. Warto się również wybrać choć na krótki spacer – ruch poprawia perystaltykę jelit. A w przyszłości, by uniknąć dolegliwości, staraj się jeść z umiarem.




PRZEPISY NA PYSZNE DANIA Z GRILLA

Szaszłyki drobiowe - przepis na 4 porcje


Przygotowanie: ok. 40 minut. Składniki: 80 dag filetów z piersi kurczaka, obrana i starta cebula, 3-4 ząbki czosnku, 2 łyżki imbiru, łyżeczka kolendry, łyżeczka chili, sok z cytryny, pół szklanki białego wina, 3-4 łyżki sosu sojowego, 4-5 łyżek oleju sojowego, sól, pieprz.

Składniki marynaty wymieszać. Piersi kurczaka pokroić wzdłuż na wąskie paski, włożyć do miski, polać marynatą, przykryć i chłodzić 3-4 godz. Bambusowe patyczki namoczyć w wodzie, nabić na nie paski mięsa, lekko je skręcając w spirale. Szaszłyki ułożyć na tackach i piec 25 minut nad żarzącymi się węglami. W trakcie pieczenia szaszłyki odwracać i smarować marynatą.

Pstrąg z jabłkami - przepis na 4 porcje

Przygotowanie: ok. 30 minut. Składniki: 4 sprawione pstrągi l4 jabłka cytryna, 2 łyżki dżemu morelowego, kieliszek calvadosu, 4 łyżki oliwy, 2 łyżki płatków migdałowych, 4 gałązki szałwii, sól, pieprz.

Umyte i osuszone pstrągi natrzeć solą i pieprzem, skropić w środku sokiem z połowy cytryny. Chłodzić 30 minut. Jabłka umyć, pokroić, wycinając gniazda nasienne. Cząstki jabłek posmarować dżemem morelowym wymieszanym z calvadosem i sokiem z połowy cytryny. Do środka pstrągów włożyć cząstki jabłek i gałązki szałwii, wsypać płatki migdałowe. Pstrągi ułożyć na tackach lub włożyć do specjalnych koszyczków w kształcie ryby. Piec około 20 minut nad żarzącymi się węglami. W trakcie pieczenia raz obrócić i posmarować oliwą.

Nadziewana papryka - przepis na 4 porcje

Przygotowanie: ok. 60 minut. Składniki: 4 kolorowe papryki, torebka ryżu (10 dag), 4 trójkąciki ziołowego serka topionego, cebula, papryczka chili, 2 pomidory, 4 łyżki marynowanych czarnych oliwek bez pestek, 4-5 łyżek startego parmezanu, zioła prowansalskie, sól, świeżo zmielony czarny pieprz.

Torebkę ryżu włożyć do osolonego wrzątku, ugotować do miękkości, osączyć na sicie, ostudzić, wysypać do miski. Obraną cebulę i oczyszczone z pestek chili drobno posiekać. Pomidory sparzyć we wrzątku, obrać ze skórki, pokroić w kostkę. Do ryżu dodać pokrojone warzywa, starty parmezan oraz pokrojone na plasterki oliwki. Doprawić do smaku ziołami oraz pieprzem. Papryki umyć, odciąć wierzchy, usunąć gniazda nasienne. Do środka papryk włożyć farsz. Na warstwie farszu ułożyć trójkąciki serka topionego, przykryć odciętymi wierzchami i zawinąć w folię aluminiową. Ułożyć nad żarzącymi się węglami grilla i piec około 30 minut.

Medaliony wieprzowe - przepis na 4 porcje

Przygotowanie: ok. 45 minut. Składniki: 2 polędwiczki wieprzowe (każda ok. 25 dag), 10 dag wędzonego boczku w cienkich plasterkach, czerwona papryka, 5-6 gałązek szałwii, 2-3 łyżki musztardy, 4-5 łyżek oleju, 2 ząbki czosnku, sok z dużej cytryny, sól, pieprz.

Polędwiczki oczyścić, opłukać, osuszyć, natrzeć pieprzem i ząbkami czosnku rozgniecionymi z solą. Skropić sokiem z cytryny. Odstawić pod przykryciem do lodówki na co najmniej 30 minut. Następnie polędwiczki pokroić w poprzek na grubsze plasterki. Plasterki boczku pokroić wzdłuż na cienkie paski. Plasterki polędwiczek posmarować musztardą, obłożyć listkami szałwii, owinąć paseczkami boczku. Oczyszczoną z pestek paprykę pokroić na kwadraty. Na metalowe szpadki do szaszłyków nabić w poprzek włókien medaliony z polędwiczek, przekładając je kawałkami papryki. Ułożyć na tackach do grillowania, posmarować olejem. Piec około 30 minut. W czasie pieczenia szaszłyki obrócić i posmarować olejem.

Żeberka wieprzowe - przepis na 4 porcje

Przygotowanie: ok. 50 minut. Składniki: 80 dag żeberek wieprzowych, 100 ml keczupu, 5 łyżek oleju, kieliszek czerwonego wina, 3 łyżki czerwonego octu winnego, 2 łyżki pasty sambal oelek, mała cebula, 2 ząbki czosnku, po szczypcie mielonych goździków, imbiru, cynamonu, sól, pieprz.

Na marynatę połączyć keczup z olejem, winem i octem. Dodać posiekaną cebulę, sambal oelek i rozgnieciony czosnek. Doprawić przyprawami korzennymi, solą i pieprzem. Żeberka pokroić na kawałki z 2-3 żebrami. Posmarować marynatą, chłodzić 2 godz. Ułożyć na tackach, piec 35 min. W czasie pieczenia żeberka obracać i smarować marynatą.