Chłodnik jagodowy - porcja: ok. 300 kcal
Przepis na 4 porcje, przygotowanie ok. 30 minut, Składniki: 3 szklanki ukwaszonej maślanki, 2 żółtka, 5 dag cukru, 5 dag obranych ze skórki i zmielonych migdałów, 50 dag mieszanych owoców jagodowych (truskawek, malin, porzeczek) Dodatki: łyżka cukru waniliowego, łyżka soku z cytryny, łyżeczka skórki z cytryny, 4-5 łyżek bitej śmietany, listki melisy

W gorącej kąpieli wodnej utrzeć żółtka z cukrem i cukrem waniliowym na puszysty kogel-mogel. Pod koniec ucierania doda sok i skórkę z cytryny. Ostudzić i mieszając, wlać powoli zimną maślankę. Dodać migdały i bitą śmietanę. Owoce oczyścić, umyć, osączyć, wymieszać z chłodnikiem. Wstawić do lodówki na godzinę. Przybrać listkami melisy.

Chłodnik z melona - porcja: ok. 280 kcal
Przepis na 4 porcje. Przygotowanie: ok. 20 minut. Składniki: 2 melony miodowe, szklanka śmietany 12-proc., kieliszek białego półwytrawnego wermutu, kieliszek rumu, biały grejpfrut Dodatki: 2 łyżki miodu, 2 łyżki posiekanej mięty, szczypta suszonego, grubo pokruszonego chili oraz 4 kulki lodów śmietankowych.

Melony przekroić na pół, usunąć pestki. Łyżeczką wydrążyć kulki miąższu. Resztę miąższu wybrać łyżką, włożyć do miski. Dodać wykrojone fileciki miąższu grejpfruta, posiekaną miętę i miód. Wlać wermut oraz rum i razem zmiksować. Włożyć do środka kulki z melona. Wstawić pod przykryciem do lodówki na 2-3 godziny. Z wydrążonych połówek melona ściąć od spodu plasterki skórki, dzięki czemu melonowe miseczki będą stabilne i również je schłodzić. Przed podaniem połówki melona ustawić na talerzach i napełnić chłodnikiem. Do środka włożyć po kulce lodów śmietankowych. Posypać pokruszonym chili, udekorować listkami mięty i podawać.

Pikantny chłodnik jabłkowy - porcja: ok. 190 kcal
Przepis na 4 porcje. Przygotowanie: ok. 60 minut. Składniki: filet z kurczaka, 4 kwaśne jabłka, 2 łodygi selera, por, szalotka, 10 dag kalafiora, 1 l bulionu drobiowego, 100 ml śmietany 12-proc. Dodatki: 2 łyżki oleju, łyżka łagodnego curry, 3 cm korzenia imbiru, sok i skórka z cytryny, chili, oregano, sól, pieprz

Filet pokroić w kostkę, skropić sokiem z cytryny, natrzeć skórką, startym imbirem, solą, pieprzem. Chłodzić 30 min. Jabłka obrać, pokroić w kostkę. Por pokroić w talarki. Seler i szalotkę posiekać. W garnku rozgrzać olej, włożyć jabłka, por, szalotkę i seler, posypać curry i smażyć 2-3 min. Podlać szklanką bulionu i dusić, aż jabłka się rozpadną. Włożyć filet i kalafior. Wlać resztę bulionu i gotować pod przykryciem 20 min. Dodać śmietanę, chili, oregano, sól i pieprz. Schłodzić.

Chłodnik litewski z cielęciną i jajkiem - porcja: ok. 270 kcal
Przepis na 4 porcje. Przygotowanie: ok. 30 minut. Składniki: 2 szklanki kwasu buraczanego, szklanka zsiadłego mleka, szklanka odtłuszczonego rosołu z cielęciny, pół szklanki śmietany 18-proc., pęczek boćwinki, świeży ogórek (20 dag), 2-3 ogórki małosolne (20 dag), 10 dag gotowanej lub pieczonej cielęciny, 2 ugotowane w mundurkach ziemniaki, 4 jajka na twardo Dodatki: 1-2 ząbki czosnku, 2 łyżki posiekanego koperku, sok z cytryny, sól, pieprz

Liście boćwinki umyć i posiekać, buraczki oskrobać, pokroić w drobną kostkę. Buraczki i liście boćwinki zalać szklanką wody i ugotować do miękkości. Ostudzić, wlać kwas buraczany, zimny rosół cielęcy, zsiadłe mleko i śmietanę. Ogórki małosolne i świeży ogórek pokroić w kostkę. Cielęcinę również pokroić w kostkę. Ziemniaki obrać, pokroić w kostkę, włożyć do chłodnika wraz z ogórkami i cielęciną. Dodać posiekany koperek, doprawić chłodnik sokiem z cytryny, roztartymi z solą ząbkami czosnku i pieprzem. Wstawić do lodówki na co najmniej godzinę. Przed podaniem dodać pokrojone w ćwiartki jajka na twardo.


Chłodnik paprykowy - przepis na 4 porcje
Przygotowanie: ok. 30 minut. Składniki: 4 czerwone papryki, cebula, chili, puszka pomidorów pelati, 3 szklanki bulionu warzywnego, 10 dag fety, pęczek bazylii Dodatki: 2-3 ząbki czosnku, 2 łyżki oliwy, mielona papryka, sól, pieprz, cukier

Paprykę i chili umyć, pokroić w kostkę. Cebulę i czosnek posiekać. W garnku rozgrzać oliwę, włożyć paprykę i chili, cebulę i czosnek. Mieszając, podsmażać 2-3 minuty. Dodać rozgniecione pomidory wraz z zalewą i bulion. Doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień i gotować 10-15 min. Zupę ostudzić, zmiksować z fetą, doprawić solą, pieprzem, papryką i cukrem. Chłodzić 2-3 godziny. Posypać posiekaną bazylią.

Chłodnik marchewkowy z pomarańczą
Przepis na 4 porcje. Przygotowanie: ok. 30 minut. Składniki: pęczek młodej karotki, 4-5 moreli, pomarańcza, 2 szklanki soku z pomarańczy (świeżo wyciśniętego), 10 dag waniliowego serka homogenizowanego Dodatki: groszek ptysiowy

Obraną marchew pokroić w kostkę. Morele sparzyć, obrać, usunąć pestki, pokroić. Marchew i morele zalać 2 szklankami wody. Przykryć, gotować, aż składniki będą miękkie. Zdjąć z ognia, ostudzić i zmiksować. Dodać sok pomarańczowy i serek waniliowy. Pomarańczę umyć, otrzeć skórkę i wykroić fileciki miąższu. Zupę doprawić skórką pomarańczową, włożyć fileciki miąższu, wymieszać. Chłodzić 2-3 godziny. Wlać do miseczek. Każdą porcję posypać groszkiem ptysiowym. Porcja: ok. 170 kcal

Gazpacho
Sparzyć, obrać i pokroić w kostkę 5-6 pomidorów. Posiekać żółtą, zieloną i czerwoną paprykę, 2 ogórki i dużą cebulę. Zmiksować warzywa z 4 szklankami wody, dodać 1/2 szkl. pokruszonego chleba bez skórki, 2 łyżeczki koncentratu pomidor. 2 łyżki octu winnego i 3 łyżki oliwy. Doprawić rozgniecionymi 2-3 ząbkami czosnku, papryką, solą, pieprzem. Schłodzić.

Raita
4 ziemniaki, 2 marchewki, 1/2 korzenia selera obrać, pokroić w kostkę, gotować 10 min w osolonym wrzątku, odcedzić. 2 pomidory, ogórek, paprykę, 2 łodygi selera drobno posiekać. Jogurt schłodzić, roztrzepać widelcem i połączyć z warzywami. Przyprawić mieloną kolendrą, gałką muszkatołową, sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Posypać posiekaną kolendrą.

Tarator
2-3 ogórki pokroić w drobną kostkę. Dodać 1-2 posiekane ząbki czosnku, posolić i odstawić na 2 godziny do lodówki. Tuż przed podaniem ubić trzepaczką szklankę schłodzonej kwaśnej śmietany z 3 szklankami zimnego zsiadłego mleka. Wymieszać z ogórkami, pęczkiem drobno posiekanego koperku i 4-5 łyżkami posiekanych orzechów włoskich. Doprawić do smaku solą, pieprzem i cukrem.