Zbyt niskie ciśnienie w oponach sprawia, że manewrowanie autem staje się trudniejsze, samochód źle się prowadzi, może ściągać na jedną stronę. Jazda na "kapciu" szybko kończy się pocięciem gumy. Dlatego, jeśli zauważysz, że pomimo częstego dopompowywania kół, schodzi z nich powietrze, wymień zaworki. Jeśli to nie pomoże, jedź do serwisu. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie prowadzi m.in. do szybkiego zużycia opon.

Kiedy z boku opony pojawi się guz, oznacza to, że trzeba ją wymienić na nową. Uwaga! Opony zmienia się zawsze "parami"- na jednej osi auta musi być identyczne ogumienie. Pamiętaj też, żeby:

- przynajmniej raz w miesiącu i przed wyjazdem w dłuższą podróż sprawdzić ciśnienie w kołach;

- podczas jazdy z dużym obciążeniem zwiększyć ciśnienie w kołach wg zaleceń z instrukcji obsługi;

- koło zapasowe powinno być napompowane i w dobrym stanie;

- prawidłowych wartości ciśnienia poszukać w instrukcji auta, na klapce wlewu paliwa lub na naklejce na drzwiach.

Przepalona żarówka

Wieczorem, np. wjeżdżając do garażu, zwróć uwagę na odbicie światła na ścianie- jeśli z jednej strony jest słabsze, to znaczy, że masz przepaloną żarówkę od świateł mijania. Jeśli po włączeniu kierunkowskazu jego "klikanie" jest szybsze, masz przepaloną żarówkę kierunkowskazu. W obu przypadkach trzeba usunąć usterki. Nie można jeździć z niesprawnym oświetleniem- to niebezpieczne dla ciebie i innych uczestników ruchu, poza tym grozi za to mandat.

Wymiana oleju

W starszych autach olej należy wymieniać co 10-15 tys. km, w nowych co 20-30, a nawet 50 tys. km. Olej silnikowy musisz częściej wymieniać, jeśli: jeździsz tylko na krótkich trasach po mieście, z samochodu korzystasz sporadycznie (w oleju pojawiają się woda i resztki paliwa) lub jeździsz bardzo dynamicznie. Szczególnej troski wymagają silniki jeżdżące na gazie LPG- najlepiej wybrać olej przeznaczony do tego rodzaju zasilania.

Regularnie sprawdzaj poziom oleju przy zimnym silniku i gdy samochód stoi na równej powierzchni. Optymalny poziom to ten między kreskami "minimum" a "maksimum" na bagnecie. W razie potrzeby, uzupełnij olej. Spadek jego poziomu poniżej "minimum" grozi zatarciem silnika.

Temperatura silnika

Zwłaszcza latem trzeba na nią zwracać uwagę. Najlepsza temperatura silnika to 90 st. C. Płyn chłodniczy, nawet taki o prawidłowych parametrach termicznych, powinnaś wymieniać w swoim aucie przynajmniej raz na 2 lata. Stosowanie chłodziwa o nieodpowiednich właściwościach grozi korozją chłodnicy, uszkodzeniem uszczelnienia, pompy wodnej, a nawet bloku i głowicy silnika.

Jeśli silnik nagrzewa się nadmiernie, zobacz, czy przypadkiem nie brakuje właśnie płynu lub czy płyn ma właściwy skład- w wielu serwisach samochodowych można od ręki i często za darmo sprawdzić podatność płynu chłodniczego na zamarzanie.

Tarcie podczas hamowania

Najczęstszą przyczyną odgłosów tarcia przy hamowaniu są zużyte klocki. Dlatego podczas wymiany opon poproś o ocenę grubości okładziny ściernej. Te elementy zużywają się szybciej w ruchu miejskim. Nie lekceważ tego i nie przedłużaj jazdy ze zużytymi klockami- możesz uszkodzić tarcze, a ich wymiana kosztuje znacznie więcej.

Podczas każdego przeglądu należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego, a sam płyn wymieniać co 2 lata lub po przejechaniu 40 tys. km (chyba że producent twego samochodu zaleca inaczej).

Problemy z uruchomieniem auta

W większości przypadków powodem jest rozładowany akumulator. Z opresji może cię uratować właściciel innego auta i kable rozruchowe. Zróbcie to tak:

- połączcie czerwonym przewodem dodatnie bieguny akumulatorów w dowolnej kolejności;

- ujemny biegun baterii "dawcy" połączcie z ujemnym biegunem akumulatora "biorcy";

- właściciel drugiego auta musi lekko dodać gazu w swoim samochodzie. Po kilku minutach spróbuj odpalić własny pojazd.

Jeśli chcesz uniknąć takiej sytuacji, akumulator musisz czasem doładowywać. Odradzam odpalanie "na hol" lub "na pych"- w ten sposób można doprowadzić do uszkodzenia rozrządu i silnika.

Zbyt głośny układ wydechowy

Przy uszkodzonym układzie wydechowym silnik pracuje głośniej, a w kabinie czuć zapach spalin. Doraźnie problemu można pozbyć się przez zespawanie elementów, jednak najlepszym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego odcinka wydechu na nowy. Jeśli do awarii dojdzie w podróży, to wydech tymczasowo uszczelnisz opaską dostępną np. na stacjach benzynowych. Warto to zrobić, by gorące spaliny wylatujące przez dziurę, nie uszkodziły przewodów paliwowych.

Wymiana rozrządu

Jeżeli właśnie kupiłaś używany samochód i nie masz pełnej dokumentacji lub nie jesteś pewna jego "przeszłości technicznej", obowiązkowo wymień rozrząd. Wydasz ok. 600 zł, ale unikniesz uszkodzenia silnika i drogiej naprawy.

Zużyte pióra

Rozmazują bród i pogarszają widoczność, mogą też zniszczyć szybę twojego samochodu. Wycieraczki powinno się wymieniać przynajmniej raz w roku. Może jednak się zdarzyć, że wycieraczki są w dobrej kondycji, a mimo to szyba pozostaje brudna. Wszystko przez tłusty osad, który nagromadził się na jej powierzchni. Usuniesz go specjalnymi kosmetykami (środek do mycia okien także może się sprawdzić). Nie zapomnij o wyczyszczeniu piór wycieraczek i uzupełnieniu płynu do spryskiwaczy.

W RAZIE AWARII:

~ Włącz światła awaryjne lub pozycyjne.

~Jeżeli możesz, zjedź na pobocze.

~ Załóż kamizelkę odblaskową.

~ Za samochodem rozstaw trójkąt ostrzegawczy (na autostradzie w odległości 100 m za autem; poza obszarem zabudowanym 30-50 m, w obszarze zabudowanym kilka metrów za pojazdem lub na nim,

na wysokości nie większej niż 1 m).

~ Sprawdź, co się stało- jeżeli wiesz, że sobie z tym nie poradzisz, zadzwoń po pomoc.

DZWOŃ PO POMOC

W przypadku awarii możesz poprosić o pomoc specjalistów. Firma Starter zajmuje się pomocą drogową 24 godziny na dobę, przez cały rok. Jeśli masz awarię, dzwoń: 0-801 122 222,

0-600 222 222 lub 0-609 222 222. Więcej na www.starter-bpd.com.pl.

Poza tym każdy ubezpieczyciel ma w ofercie pakiet drogowego Assistance.

PODSTAWOWE ZASADY HOLOWANIA

~ Prędkość pojazdu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h i 60 km/h poza nim.

~ Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania również przy dostatecznej widoczności. Holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym, a przy złej widoczności ma mieć włączone światła pozycyjne.

~ Pojazd holowany musi być połączony z holującym w taki sposób, by się nie odczepił.

Jeśli auta są połączone linką holowniczą, samochód holujący powinien delikatnie ruszyć, by napiąć linkę i nie zerwać jej. Trzeba też uważać, by nie najechać na linkę.
~ Przy połączeniu sztywnym odległość między pojazdami nie może wynosi więcej niż 3 m.