Minęła zima i każdy kierowca powinien zmienić opony z zimowych na letnie, bo kiedy temperatura powietrza przekracza 7º C, zimowa opona przestaje spełniać swoje zadanie. Od opony letniej różni ją przede wszystkim miękka mieszanka gumy, z której jest zbudowana. Dzięki temu - mimo ujemnych temperatur - guma nie traci swoich właściwości. Ale kiedy pogoda staje się letnia, jazda na takich oponach powoduje ich szybkie zużycie i stwarza niebezpieczeństwo poślizgu. Ponadto bieżnik zimowej opony zbudowany jest z klocków z tzw. lamelkami (nacięciami), dzięki którym samochód ma lepszą przyczepność na ośnieżonej drodze. Taka konstrukcja na suchym asfalcie powoduje małą przyczepność.

Zanim kupimy komplet letnich opon, zastanówmy się m.in. nad wyborem bieżnika. W letnich oponach stosuje się bieżnik symetryczny i asymetryczny. Ten pierwszy wystarczy do codziennej jazdy. Opony symetryczne mają prostą strukturę bieżnika i można je stosować z lewej i z prawej strony auta.

Natomiast wybierając model z bieżnikiem asymetrycznym, musimy pamiętać, by kupić dwie opony na lewą i dwie na prawą stronę. Mają one z reguły dużo bardziej zaawansowaną strukturę, pozwalającą np. lepiej odprowadzać wodę spod kół, zapobiegając tym samym poślizgom na mokrej nawierzchni.

Obydwa rodzaje opon mogą też występować w wersji kierunkowej, czyli takiej, w której kierunek toczenia jest określony przez producenta. Zakładając tego rodzaju opony na felgi, trzeba zwrócić uwagę, czy strzałeczka na rancie opony pokazuje przód samochodu, gdy jest na górze koła.

Zanim wyruszysz w drogę, sprawdź!


Wiosenna pogoda sprzyja weekendowym wyjazdom za miasto, niedługo też rozpocznie się okres urlopowy i będziesz wyjeżdżać w coraz dłuższe trasy. Zanim to zrobisz, sprawdź:

Stan techniczny auta
Fatalne nawierzchnie polskich dróg mogą powodować mechaniczne uszkodzenia opon. Dlatego przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj, czy opony nie są uszkodzone, popękane i czy nie mają widocznych ubytków. Raz na pół roku podjedź do serwisu, by stan techniczny ogumienia sprawdził fachowiec.

Ciśnienie w oponach
Należy mierzyć je na zimnych oponach. Jakie powinno być ciśnienie w oponach Twojego auta, znajdziesz albo w instrukcji obsługi, albo na naklejce na słupku drzwi czy w schowku. Dzięki prawidłowemu ciśnieniu opony wolniej się zużywają, a samochód zużywa mniej paliwa.

Zużycie bieżnika
Pamiętaj, że tylko opony, których bieżnik nie jest nadmiernie zużyty, dobrze trzymają się drogi. Łyse opony mogą być nawet przyczyną groźnego wypadku. Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 1,6 mm, ale na wszelki wypadek opony letnie należy wymienić już przy klockach bieżnika zużytych do 3 mm. Jeśli nie masz pod ręką miarki, przeprowadź prosty test: włóż w rowek bieżnika dwugroszową monetę - jeśli widzisz całą koronę orła, musisz wymienić opony na nowe.

Typ ogumienia
Jeśli nie masz czterech opon identycznych, pamiętaj, by zamontować je tak, by na jednej osi były opony o takiej samej rzeźbie bieżnika (zwłaszcza że takie są wymogi prawa).

Uszkodzenia felg
Uszkodzenia mechaniczne, jakim często ulegają felgi (zwłaszcza aluminiowe) na naszych dziurawych drogach, utrudniają prawidłowe wyważenie. Pamiętaj, by co najmniej dwa razy w roku dokonać przeglądu felg w serwisie oponiarskim.

Obciążenie auta

W instrukcji obsługi samochodu znajdziesz wartość maksymalnego dopuszczalnego obciążenia twojego auta. Staraj się go nie przekraczać, bo inaczej możesz uszkodzić nie tylko opony, ale i samochód.

Czystość ogumienia
Pamiętaj, by przed schowaniem opon na zimę czy lato dobrze je oczyścić. Opony przechowuj w ciemnych i przewiewnych pomieszczeniach, w których temperatura nie spada poniżej - 5ordm; C, a nie przekracza 35ordm; C.

Wyważenie
Pamiętaj, by nie wymieniać opon samemu - nie tylko możesz uszkodzić oponę, ale nie dysponując profesjonalnym sprzętem, nie będziesz w stanie jej wyważyć. Nie oszczędzaj na bezpieczeństwie i wymieniaj opony w serwisie.

O tym musisz koniecznie pamiętać

To, że opony są niezwykle ważnym elementem samochodu, wie każdy kierowca. Podstawową ich funkcją jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności i stabilności pojazdu. Tak więc opona jest odpowiedzialna nie tylko za dobrą nośność naszego samochodu, ale przede wszystkim za bezpieczeństwo pasażerów. Jak z tego wynika - dobrze dobrany komplet gum to klucz do bezpiecznej jazdy.

Wybierz dobry komplet

Opona to na ogół kilka warstw mieszanek gumowych, kordu i drutu. Przy wyborze odpowiedniego kompletu musimy zwrócić uwagę na kilka elementów.

Po pierwsze, rodzaj opony. Ze względu na budowę wewnętrzną dzielimy je na radialne (promieniowe) i diagonalne (opasane).

Najczęściej spotykamy typ pierwszy (np. Dębica Vivo). Podstawową jego zaletą jest niewielkie zużycie paliwa i możliwość precyzyjnego prowadzenia samochodu. Opony diagonalne dają duży komfort jazdy i są odporniejsze na mechaniczne uszkodzenia. Idealnie więc nadają się na typowe polskie drogi o kiepskiej nawierzchni.

Inny podział opon bierze pod uwagę kształt bieżnika. Najczęstszymi typami są: slick (całkowicie gładkie), rowkowe (rowki odprowadzające wodę), klockowe (dla samochodów terenowych), klocowe z metalowymi klocami (doskonałe do jazdy po lodzie i śniegu) oraz deszczowe i błotno-śniegowe.

Właśnie bieżnik jest tym elementem opony, który spełnia najważniejszą funkcję przy zmiennej pogodzie. Odpowiedni komplet opon powinniśmy wybrać w zależności od tego, w jakich warunkach zamierzamy jeździć.

Tylko letnie na lato


Najprostszy jest podział opon w zależności od sezonu, w jakim mają być używane - na letnie, zimowe i całoroczne (uniwersalne).

Pogoda w Polsce jest zmienna, a skala temperatur wyjątkowo szeroka. Latem mamy upały dochodzące do 30-35ordm; C, zimą zaś termometry wskazują nawet – 20 stopni Celsjusza. Tak więc dużym problemem jest wyprodukowanie takiego rodzaju gumy, która nie traciłaby swoich właściwości niezależnie od warunków pogodowych.

Dlatego dwa razy do roku musimy zmieniać opony. Pamiętajmy, że ogumienie letnie w niskich temperaturach twardnieje, co osłabia przyczepność samochodu, a co za tym idzie, ogranicza bezpieczeństwo jazdy. Z kolei opony zimowe w wysokiej temperaturze stają się zbyt miękkie, co powoduje szybkie zużywanie się bieżnika. Tak więc kiedy temperatura przez kilka dni utrzymuje się na poziomie powyżej 7ordm; C, powinniśmy założyć opony letnie. Decyzji tej nie powinniśmy jednak podejmować zbyt wcześnie - konieczne jest, aby dość wysoka temperatura utrzymywała się nie tylko w południe, ale i wczesnym rankiem czy późnym wieczorem, w porach kiedy najczęściej korzystamy z samochodu, jadąc do pracy i z pracy.

Najważniejsze cechy opon letnich to ich dość duża szerokość, a co za tym idzie, duża powierzchnia styku opony z asfaltem, oraz mniej krzemionki w mieszance, dzięki czemu są twardsze od zimowych.

Całoroczne nie dla wszystkich

Nie chcąc zmieniać opon i wydawać pieniędzy na nowe komplety, możemy zdecydować się na typ gum całorocznych (np. Dębica Navigator). Nadają się one zarówno do jazdy w warunkach letnich, jak i zimowych.

Ale uwaga! Tego typu ogumienia powinni używać kierowcy doświadczeni, którzy dobrze czują się za kierownicą i nie szaleją na ulicach. A to dlatego, że opony całoroczne zapewniają tylko minimum bezpieczeństwa i nie sprawdzają się w ekstremalnych warunkach pogodowych - gołoledzi czy marznącej mżawce. Dlatego jeśli jesteś początkującym kierowcą, nie oszczędzaj na bezpieczeństwie swoim i swoich pasażerów i zakładaj opony dostosowane do pory roku.

Zmień opony zużyte

Nie tylko na lato czy zimę należy zakładać nowe komplety opon. Powinieneś regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, sprawdzać stan ogumienia i w razie potrzeby wymieniać opony zużyte. Kiedy opona nadaje się do wymiany? Wtedy gdy zauważysz na niej pęknięcia, mechaniczne uszkodzenia i ubytki. A także wtedy, gdy wytrze się bieżnik.

Głębokość bieżnika możesz określić, używając tzw. wskaźnika TWI (ang. Tread Wear Indicator). Ustawowo głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm, generalnie jednak producenci zalecają wymianę opon nawet przy głębokości 3 mm. Każda opona wyposażona jest we wspomniane wskaźniki zużycia. Są to wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Na bocznej ściance opony umieszczony jest specjalny trójkąt bądź litery TWI, które wskazują umiejscowienie wskaźnika. Dzięki niemu możesz systematycznie kontrolować poziom zużycia bieżnika.

Producenci udzielają na ogół dwuletniej gwarancji na opony, co daje nam pewną wskazówkę, że po upływie tego okresu powinniśmy bardzo uważnie przyjrzeć się ogumieniu naszego samochodu.

Jeżeli chodzi o samą wymianę, to najlepiej wymieniać wszystkie cztery jednocześnie, a na wszystkich kołach powinny być zamontowane opony o takich samych parametrach.












































































Reklama
Opona zimowa Opona letnia
Z miękkiej gumy. Odporna na niskie temperatury. Szerokie rowki bieżnika łatwo rozprowadzają śnieg. Nacięcia pomagają przy hamowaniu. Z twardej mieszanki. Odporna na zdzieranie. Większa powierzchnia opony styka się z podłożem, dając kontrolę nad autem i skracając drogę hamowania.



Na używanych daleko nie zajedziesz

Radzi Leszek Szafran, dyrektor ds. sprzedaży Grupy Goodyear Polska

Odradzam kupowanie opon używanych, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Nawet jeśli poleca je znajomy mechanik czy sprzedawca w punkcie serwisowym, nie wiemy, w jaki sposób były użytkowane, czy miały właściwe ciśnienie, czy koła były dobrze wyważone, gdzie były przechowywane, a wreszcie - czy nie pochodzą z auta, które uczestniczyło w wypadku.

Niewłaściwe użytkowanie opony może spowodować uszkodzenia, często niewidoczne gołym okiem. Dlatego wszystkim, którzy planują wymianę opon, zalecam zakup nowych.

Zwłaszcza że nowe opony zwiększają nasze bezpieczeństwo podczas podróży w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Pamiętajmy, że jedynym elementem, który łączy pojazd z nawierzchnią, są właśnie opony. To w dużej mierze od nich zależy, czy szczęśliwie dojedziemy do celu. Wymiana ogumienia powinna zawsze wiązać się z zakupem nowych opon. Pozorne oszczędności mogą mieć bardzo przykre konsekwencje.