FILMY

Kochanice króla, reż. Justin Chadwick; wyst. Natalie Portman, Scarlett Johansson, Eric Bana

"Kochanice króla” to stylowa historia o miłości, zazdrości i żądzy władzy. Piękny obrazek włożony w historyczne ramki. Bo tylko ramy są autentyczne. Reszta to falsyfikat, choć nie pozbawiony uroku. Rzecz dotyczy kulisów drugiego małżeństwa Henryka VIII, które wywołało skandal w XVI-wiecznej Europie, a doprowadziło do rozłamu z katolickim Rzymem i ustanowienia niezależnego Kościoła anglikańskiego.

Główną bohaterką nie została tu "Anna tysiąca dni” Boleyn (Portman), a jej prawie nieznana, młodsza siostra - Maria (Johansson). Zgodnie z przekazami historycznymi to właśnie Maria była faworytą króla, uchodziła bowiem za atrakcyjniejszą z sióstr. I niezbyt pruderyjną. Zdaniem króla Franciszka była "wielką kurtyzaną, niecną ponad miarę”. Dla odmiany Annę w tamtych czasach nazywano wiedźmą, bo - poza diabelną inteligencją - miała sześć palców.

Film pokazuje historię rywalizacji siostrzyczek o względy Henryka VIII. Bardzo wciągającą - także dzięki doskonale dopracowanym zdjęciom, kostiumom Sandy Powell (dwa Oscary) i kreacjom aktorów drugiego planu (zwłaszcza Kristin Scott Thomas w roli obserwującej upadek swych dzieci Lady Boleyn). Więc choć nauczycielki historii z "Kochanic...” marne, jako gwiazdy stylowego romansidła wyglądają znakomicie.

Jeszcze dalej niż północ, reż. Dany Boon, wyst. Kad Merad, Dany Boon, Zoé Félix.

Bezpretensjonalna, prosta komedia w dawnym stylu. Drugi film w karierze reżyserskiej Dany’ego Boona w samej Francji przyciągnął 20 milionów widzów, bije też rekordy oglądalności w Belgii i Szwajcarii. I mimo że zbudowany jest z dowcipów opartych na animozjach między północą a południem Francji, ma wszystko, by zdobyć popularność także poza nią. A to dlatego, że wykorzystując lokalne stereotypy, opowiada uniwersalną historię o kliszach, wedle których oceniamy świat. I robi to z ogromnym wdziękiem.

Pomysł jest genialnie prosty. Naciskany przez żonę furiatkę znudzoną mieszkaniem w Prowansji urzędnik pocztowy Philippe Abrams (Kad Merad) próbuje załatwić sobie posadę w jednej z placówek położonych na francuskiej Riwierze. By zwiększyć swoje szanse na pracę, w podaniu o przeniesienie podaje, że jest niepełnosprawny. Gdy szyty grubymi nićmi szwindel wychodzi na jaw, władze poczty dyscyplinarnie wysyłają go do najdalej wysuniętego na północ regionu Francji - małego pogórniczego miasteczka Bergues. Uzbrojony w futrzaną czapę i puchową kurtkę samotny bohater (żona odmówiła wyjazdu) rusza na północ opłakiwany przez przyjaciół, a nawet policjantów, którzy zatrzymują go na autostradzie.

Jak się można spodziewać, na miejscu Phillipe nie tylko wyzbywa się uprzedzeń, ale zaczyna lubić Burgues, uczy się lokalnego dialektu, zdobywa świetnych przyjaciół. Przed żoną cały czas udaje jednak, że północ to piekło - co po raz pierwszy od lat zbliża ich do siebie. Kłopoty zaczynają się, gdy małżonka postanawia towarzyszyć mu w "zesłaniu”.

Chłopiec na galopującym koniu, reż. A. Guziński, wyst. P. Bajor, A. Justa

Mężczyzna, kobieta i dziecko plus czarno-biały świat (znakomite zdjęcia Jolanty Dylewskiej) dwubarwnych ludzi. Kiedyś między dwójką bohaterów było więcej kolorów, dzisiaj został im tylko smutek, zniechęcenie. "Chłopiec na galopującym koniu”, subtelna adaptacja opowiadania Tarjei Vesaasa - mimo dobrych recenzji dwa lata temu w Cannes - na festiwalu w Gdyni została przyjęta ze wzruszeniem ramion. Cóż, polskie kino nigdy nie było szczególnie łaskawe dla outsiderów. Twórczość Guzińskiego sytuuje się bowiem na marginesach kina i antypodach sezonowych mód. W okolicach tego, co robią w kinie bracia Dardenne, Kiarostami, albo - z drugiej strony - Werner Herzog.

21, reż. Robert Luketic; wyst. Jim Sturgess, Kevin Spacey, Kate Bosworth, Laurence Fishburne

„21” Roberta Luketica z jednej strony chce być dramatem o ludzkiej chciwości i innych namiętnościach, z drugiej - lekkim obrazkiem o cwanych mózgowcach. Przede wszystkim jest jednak opowieścią o różnych sposobach realizacji amerykańskiego snu.

Wychowywany przez samotną matkę Ben Campbell, który całe swoje życie podporządkował nauce i doskonaleniu swych talentów, wpada w oko profesora Micky’ego Rosy (Spacey), który wciąga go do swej grupy trudniącej się kontrolowanym hazardem. Pod przewodnictwem wykładowcy młodzi matematycy jeżdżą do Las Vegas, by dzięki technice zapamiętywania i liczenia kart ogrywać tutejsze kasyna na wielotysięczne sumy. I choć proceder ten nie jest sprzeczny z prawem, szefowie kasyn wiele by dali, by przyłapać sprytnych graczy na gorącym uczynku.

Robert Luketic powtarza w swym filmie prawdę wyświechtaną przez setki obrazów dla młodzieży: każdy ma swoją drogę do sukcesu, a chodzenie na skróty nie zawsze musi się opłacać. Jednak reżyser nie jest konsekwentny - w sztucznie pocieszającym finale neguje wszystko, co powiedział do tej pory, na nowo gloryfikując łatwe pieniądze, szybką karierę i amerykański mit, którego symbolem jest tarzające się w blichtrze Las Vegas. Przecież tutaj "możesz być, kim chcesz”, niezależnie od tego, kim jesteś w rzeczywistości.

KSIĄŻKI

Opowieści środkowoeuropejskie, Lawrence Weschler, Prószyński i S-ka

Opowieści środkowoeuropejskie to pięć esejów Lawrence'a Weschlera opublikowanych w latach 1986-1998. Autor, zafascynowany zwłaszcza polityką i sztuką, w sposób niezwykle plastyczny kreśli sylwetki takich postaci jak Roman Polański, Jerzy Urban, Art Spiegelman (wybitny grafik, autor komiksowej historii Holocaustu). Rozmowy prowadzone z bohaterami opowieści i osobami, które się z nimi prywatnie czy też zawodowo stykały, ukazują, jak wielki wpływ na dalsze życie - osobiste i zawodowe - wywierają traumatyczne przeżycia z okresu dzieciństwa. W ich zawikłanych życiorysach odbijają się jak w lustrze skomplikowane dzieje tej części Europy.

Cena: 30 zł





Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Katarzyna Krzan, WAiP

Książka przedstawia założenia i treści przekazywane przez tradycyjną mistykę, a następnie pokazuje jej mutacje w kulturze popularnej - aż do pełnego rozkwitu poszukiwań mistycznych w ramach tworu zwanego Erą Wodnika.

Cena: 27












Ofiary lata, Camila Way, Wydawnictwo Dolnośląskie

Powieść dotyka spraw, które trapią cały współczesny świat. Ukazuje emocje i uczucia dziecka, które nie ma skrupułów, by zabijać, a jednocześnie uważane jest za efemeryczną, empatyczną i kruchą istotę. Na ile to możliwe - buduje profil mordercy, o którym tak często można usłyszeć, że „to przecież było dobre dziecko".

Cena: 19 zł

Niebezpieczny mężczyzna, Barbara Bradford, Książnica

Tajemnicza śmierć milionera Sebastiana Locke’a, rozbudziła na nowo gwałtowne emocje, które towarzyszyły mu za życia: miłość, zazdrość, nienawiść, ambicje i ból. Policja nie wierzy w samobójstwo i szuka osób, które miałyby motyw, aby zabić wielkiego filantropa, inteligentnego i przystojnego mężczyznę o niezwykłym uroku. Rodzina milionera nie jest zainteresowana wyjaśnieniem zagadki. Wygląda na to, że tylko trzecia żona Sebastiana, znana pisarka, jest gotowa na wszystko, byle tylko poznać prawdę o śmierci swego byłego męża

Cena: 12 zł

MUZYKA

Polskie Drogi Rocka, Sony BMG

Wyjątkowa propozycja dla miłośników rodzimej muzyki rockowej – box został ułożony według klucza "Wolność-Miłość-Muzyka" i ma być kompendium wiedzy na temat najciekawszych zjawisk gitarowego grania, jakie w ciągu ostatnich trzydziestu lat zaistniały na polskiej scenie. Na trzech płytach znaleźli się wszyscy reprezentanci tego gatunku – od Perfectu, Republiki, przez T. Love, Chłopcówc z Placu Broni po O.N.A, Wilki, Cool Kids Of Heath oraz nowe zespoły - Pustki, Muchy czy Cars Is On Fire.

Cena: 50 zł

Flavors Of Entanglement, Alanis Morissette, Warner Music Poland

Ósmy album Alanis – swego rodzaju instytucji w muzycznym świecie - jest pełen różnych nastrojów - smutny Torch, hipnotyczne wzloty i upadki na Tapes czy pełen tęsknoty In Praise Of Vulnerable Man, zadumany Not As We oraz radosny Giggling Again For No Good Reason, będący niejako rozwinięciem słynnej maksymy Mahatmy Ghandiego, abyśmy to my byli "zmianami, kóre chcemy zobaczyć" Underneath, wstrząsającą analizę ludzkich zachowań w Versions Of Violence i wreszcie Citizen Of The Planet w poetycki sposób opowiadający o życiu artystki, oprawiony wschodnimi rytmami, odrobiną smyczków i elektroniką.

Cena: 60 zł

Crayons, Donna Summer, Sony BMG

Pierwszy od 17 lat studyjny album Królowej Disco, znanej z przebojów Hot Stuff, I Feel Love czy Love To Love You Baby. Nowy krążek to mieszanka szybkich kawałków i poruszających ballad. Znajdziemy tu wiele brzmień i stylów, inspirowanych rozmaitymi wpływami i tradycjami muzycznymi. Donna jest współautorką większości kompozycji na płycie.

Cena: 66 zł



DVD

Lejdis, reż. Tomasz Konecki

Zwariowana historia czterech przyjaciółek (Łucja - Edyta Olszówka, Korba - Anna Dereszowska, Monia - Magdalena Różczka, Gośka - Iza Kuna), których życie w wyniku galopady szalonych wydarzeń ulega w ciągu roku całkowitej zmianie. Towarzyszą im w tej galopadzie mężczyźni szlachetni (Istvan - Tomasz Kot, Wojtek - Tomasz Karolak, Tomek - Rafał Królikowski, Tadeusz - Krzysztof Globisz), mężczyźni nieszlachetni (Marek Dywanik - Robert Więckiewicz, Błażej Dywanik - Borys Szyc) oraz trudni do zdefiniowania (Artur - Piotr Adamczyk).

Cena: 45 zł






Doskonałe popołudnie, reż. Przemysław Wojcieszek

Mikołaj i jego dziewczyna Anna - absolwenci polonistyki - oraz wspólnik Krzysiek są właścicielami małego wydawnictwa literackiego na przedmieściach Gliwic. Za kilka dni odbędzie się ich ślub. Mają kłopoty finansowe i liczą na pomoc rodziców Anny. Ojciec Anny były górnik, obecnie odnoszący sukcesy finansowe masarz, co prawda nie rozumie młodych, ale w rezultacie wspiera ich działania. Annie i Mikołajowi towarzyszy kolega Jacek, który kręci o nich film. Jacek początkowo chciał nakręcić film o ojcu Mikołaja - Andrzeju Mielczarku, działaczu "Solidarności", ten jednak po nagraniu pierwszych ujęć odmówił dalszej współpracy. Jacek postanowił więc nakręcić film o jego synu - kolejnym pokoleniu polskiej rzeczywistości. Do Marii, matki Mikołaja mieszkającej w Warszawie, przyjeżdża z Wrocławia były mąż Andrzej. Po gwałtownym rozstaniu małżonkowie nie widzieli się 12 lat. Andrzej chce zrobić niespodziankę Mikołajowi; pragnie razem z Marią pojawić się na jego ślubie.

Cena: 30 zł

WYDARZENIA

Koncert Boba Dylana, sobota, 7 czerwca, Warszawa, Klub Stodoła, ul. Batorego 10, godz. 21.

Do Warszawy artysta przyjeżdża w ramach światowej trasy koncertowej. Bilety, niestety, zostały wyprzedane, ale może jakiś łut szczęścia sprawi, że komuś uda się posłuchac legendy muzyki.

Festiwal Homo Ludens, 6-8 czerwca, ASP Warszawa, Warszawa: ul. Krakowskie Przedmieście 5

"Chcemy przede wszystkim pokazać, jak można bawić się sztuką, ale też oswoić z jej pozytywnymi i ciekawymi efektami" - mówią organizatorzy imprezy. Cykl imprez zostanie połączony z Dniami Otwartymi na ASP. 6 czerwca odbędzie się wernisaż wystawy prac studentów wszystkich wydziałów, a wieczorem - integrujący koncert młodych artystów. Następnego dnia przewidziano warsztaty, performance, seanse filmowe, spektakle teatralne, koncerty oraz set didżejski.

51. edycja World Press Photo, Warszawa, PKiN, ul. Pl. Defilad 1

W tym roku w prestiżowym konkursie startowała rekordowa liczbęa uczestników - 5019 fotografów ze 125 krajów. Łącznie przesłano 80536 prac. Główną nagrodą - Zdjęcia Roku 2007 - uhonorowano Tima Hetheringtona za zdjęcie wykonane 16 września 2007 roku na zlecenie magazynu "Vanity Fair". Ukazuje ono amerykańskiego żołnierza odpoczywającego w bunkrze Restrepo we wschodnim Afganistanie. Wyróżniono też Polaków: Rafała Milacha, który otrzymał pierwszą nagrodę w kategorii "Sztuka i rozrywka - reportaż" oraz duet Tomasz Gudzowaty i Judit Berekai (trzecie miejsce w kategorii "Sport - prezentacje - pojedyncze zdjęcie").