Żaden sklep nie musi przyjąć z powrotem towaru pełnowartościowego, czyli takiego, który nie ma wad. Jeśli jednak zgadza się na przyjęcie takiego towaru, sam ustala zasady zwrotu (określa termin, informuje, czy przyjmie towar bez metki itp.). Zasady i terminy zwrotu mogą być więc różne u poszczególnych sprzedawców.

Nawet w sklepie, gdzie zwrot towaru bez wad jest możliwy, zwykle istnieją pewne ograniczenia. Właściciel sklepu ustala, że np. nie przyjmie z powrotem owoców, warzyw czy w ogóle żywności, które chcemy oddać, bo ktoś z domowników też zrobił zakupy i mamy ich za dużo.

Nie należy mylić zwrotu penowartościowego towaru (z którego chcemy zrezygnować) z reklamacją. Jeżeli klient kupi np. ćwiartkę arbuza i stwierdzi, że owoc jest niewieży, ma prawo wrócić z nim do sklepu, nawet gdy właściciel ustalił, że nie przyjmuje zwrotu żywności. Pamiętajmy jednak, że reklamację należy zgłosić niezwłocznie: wnie później niż trzy dni od otwarcia opakowania towaru paczkowanego w ciągu trzech dni od daty sprzedaży - w przypadku produktów kupowanych luzem (np. warzywa, owoce, wędlina).

Nie wszystko można zwrócić przy zakupach poza lokalem (np. u akwizytora) czy na odległość (np. w firmie wysyłkowej). Mamy wprawdzie prawo do zwrotu towaru bez wad w ciągu 10 dni, lecz są od tego wyjątki. Przy sprzedaży poza lokalem nie możemy zwrócić towaru np. wtedy, gdy: wzawarliśmy umowę o charakterze ciągłym, np. na dostawę do domu wody, pieczywa itp. wkupiliśmy u akwizytora niedrogi przedmiot (do 10 euro).

W przypadku zakupów na odległość nie możemy zrezygnować m.in.:

  • z zakupionych kaset wideo, audio, a take programów komputerowych - gdy po otrzymaniu je rozpakujemy (chodzi o opakowanie kasety, nie przesyłki)
  • z produktów lub usług wykonanych na indywidualne zamówienie, np. pościeli o nietypowych wymiarach
  • z produktów ulegających szybkiemu zepsuciu, np. z jedzenia zamówionego do domu wz prenumeraty prasy.