Kupując na targu owoce zwróć uwagę, aby były one dojrzałe, nie uszkodzone i przede wszystkim świeże. W miarę mijającego od zerwania czasu warzywa i owoce tracą swoje właściwości odżywcze, dlatego proces mrożenia rozpoczynamy tuż po przyniesieniu ich do domu. Wyjątek stanowią warzywa korzeniowe, które można przechowywać nieco dłużej – w chłodnym pomieszczeniu (piwnica, spiżarnia) o temp. 6-8°C.

ABY UZYSKAĆ LEPSZY EFEKT

Przed przystąpieniem do mrożenia sprawdź stan swojej zamrażarki. Na jej prawidłowe funkcjonowanie wpływa nie tylko stan techniczny, ale także czystość i stan oszronienia. Jeśli na drzwiczkach zalega zeszłoroczny szpinak, a na dnie zamrażarki walają się butelki z resztkami wódeczki, to zrób z tym porządek. Aby zapobiec nieoczekiwanym awariom, rozmroź zamrażarkę jeszcze przed włożeniem do niej zapasów.


EKSPERT MA GŁOS

"Przeznaczone do mrożenia produkty należy dokładnie umyć, pamiętając o tym, iż długie moczenie w wodzie powoduje stratę witamin" – mówi Paweł Szarek, pełnomocnik ds. jakości Fritar. "Aby warzywa w pełni zachowały swój smak i aromat należy wrzucić je na chwilę do wrzątku, po czym opłukać zimną wodą (zblanszować). Taka wstępna obróbka powoduje co prawda niewielkie straty witamin, jednak dzięki tym zabiegom warzywa zachowują intensywną barwę, odpowiednią twardość i krócej się gotują. Blanszowaniu poddaje się większość warzyw, a w szczególności: fasolę szparagową zieloną i żółtą, ziarna kukurydzy, groszek cukrowy zielony, marchew, pietruszkę, selera, buraka, brukselkę, kalafiora oraz brokuły. Niektóre z warzyw, takie jak: kapusta, pomidor, papryka, cebula, por i cukinia nie wymagają blanszowania, podobnie jak owoce, które przed zamrożeniem należy jedynie umyć i wysuszyć." - twierdzi ekspert.

Chcąc zachować pełny smak, kształt i wartości odżywcze mrożonek, pakuj je do szczelnie zamkniętych opakowań, z których wcześniej usunęłaś powietrze (wyciskając je dłonią lub przy pomocy aparatów do próżniowego pakowania), pamiętając, aby nie były one zbyt ściśnięte, co zapobiegnie ich zbrylowaniu.

Drobne warzywa i owoce (groszek, poziomki, jagody itp.) mrozimy początkowo na tacce, a dopiero potem wsypujemy do woreczków. Aby zapobiec powstawaniu lodu, zapakowane produkty poddajemy intensywnemu mrożeniu, ustawiając, przynajmniej początkowo jak najniższą temperaturę w zamrażarce. W procesie mrożenia warto zwrócić uwagę także na odpowiednie rozmieszczenie produktów na półkach. Te, z których zamierzasz korzystać regularnie, włóż do najwyższej szuflady – na dole umieść produkty, które zamierzamy przechować do końca zimy.

W sytuacji, kiedy wielkość naszej zamrażarki pozostawia wiele do życzenia, mrożone produkty możemy rozdrobnić. Owocowe musy możemy wykorzystać zimą do zrobienia galaretek, jako nadzienie ciast i naleśników oraz składnik sosów lub kremów.


IM WOLNIEJ ,TYM LEPIEJ

Produkty do rozmrożenia kładziemy na najniższą półkę lodówki lub w chłodnym miejscu. "Im wolniejszy będzie proces rozmrażania, tym produkty po rozmrożeniu będą smaczniejsze. Owoce najlepiej wyjąć z zamrażarki kilka godzin wcześniej i zostawić na najniższej półce lodówki lub w temperaturze pokojowej. Warzywa wrzucamy na patelnię lub do garnka bezpośrednio po wyjęciu z zamrażarki." - instruuje Paweł Szarek.

Alternatywą tradycyjnych metod jest oczywiście kuchenka mikrofalowa, dzięki której możemy rozmrozić produkty w błyskawiczny sposób. Jej użycie powoduje jednak znaczne straty witamin i minerałów, co zdecydowanie zmniejsza wartości odżywcze potraw.

_______________________________________

NIE PRZEGAP:

>>> Dlaczego fast food uzależnia?
>>>Pożegnaj jego mięsień piwny
>>> Jak stracić kilka kilogramów bez diety?

Opracowała: deka
Materiały prasowe Fritar – Świat Mrożonek