Owocne i bezbolesne odchudzanie bez efektu jo-jo zapewni ci aktywności fizyczna połączona z kilkoma zasadami prawidłowego odżywiania. Zdradza je mgr Anna Lewit, dietetyk i trener żywienia z Centrum Medycznego Damiana. Rady pochodzą z Poradnika "Sztuka Leczenia".

ZDECYDOWANIE UNIKAJ GŁODÓWEK

One nie mają nic wspólnego z odchudzaniem! Powstały w celach leczniczych i tak powinny być traktowane. Diety cud trwają zwykle 2-3 tygodnie bo tylko tak długo można oszukiwać organizm, zanim zacznie się buntować. Odchudzanie powinno być zgodne z fizjologią człowieka, a ta nie znosi uczucia głodu i oszustw.

JEDZ POKARMY MOŻLIWIE JAK NAJMNIEJ PRZETWORZONE

Zupki i dania z proszku, pieczywo o kilkumiesięcznym terminie ważności? Lepiej zrezygnuj z takich "smakołyków". Unikaj produktów konserwowanych, dosładzanych i smażonych. Jak już coś podgrzewasz, staraj się nie dodawać tłuszczu. Mięso i ryby możesz gotować na parze lub piec w folii z warzywami.

JEDZ PRODUKTY PEŁNOZIARNISTE I WARZYWA

... czyli dużo kasz, ryżu, ziaren, płatków owsianych i wszelkich warzyw. To ze złożonych węglowodanów powinno pochodzić ok. 50 proc. dostarczanej ciału energii. Warzywa dostarczą ci błonnika, minerałów i witamin o pełnej przyswajalności

NIE REZYGNUJ Z TŁUSZCZY I BIAŁEK

Ale jedz te najzdrowsze. Pochodzą one z ryb i roślin (omega 3-6-9). Chude mięsa (drób i ryby) są niezbędne dla zdrowia i nie powodują tycia.

... ALE UNIKAJ CUKRÓW PROSTYCH

Sporo ich jest niestety ukrytych w owocach. Jedz je więc z rana, przed południem lub przed intensywnymi ćwiczeniami, kiedy wiesz, że organizm zdąży je na bieżąco spalić. Zrezygnuj z nich w godzinach wieczornych.

JEDZ CZĘSTO ALE NIGDY PRZED SNEM

Jedz 5-6 razy dziennie, co 3 godziny. Lepiej częściej, ale mniej, bo dzięki temu nie będziesz chodzić wygłodzona. Im intensywniejszy tryb życia prowadzisz, tym większe i częstsze powinny być posiłki. Ale wieczorem się wstrzymaj. Ostatni posiłek powinnaś zjeść około 3 godziny przed snem.

PIJ DUŻO WODY

Różni specjaliści podają różna ilość wody, jaką powinnaś wypić. Zazwyczaj mowa jest o minimum dwóch litrach dziennie. Ale tak naprawdę ilość, której potrzebujesz zależy od twojej wagi. Najlepiej jest pić od 30 do 60 ml wody na kilogram masy ciała dziennie.